0


၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး လူထုေဟာေျပာပြဲကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေမ ၁၇ ရက္က ဗဟန္းၿမိဳ႕နယ္ ဗိုလ္စိန္မွန္ကြင္းတြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့စဥ္ (ဓာတ္ပံု-ေအာင္ေဇာ္ထြန္း)
(၁)
(၃ . ၉ . ၂၀၁၅) ေန႔ထုတ္ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနမွ ထုတ္ေ၀ျဖန္႔ခ်ိတဲ့ ေၾကးမုံ သတင္းစာမွာ “ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး ဥပေဒၾကမ္း”အား (ျပည္သူမ်ား သိရွိေလ့လာ အၾကံျပဳႏိုင္ရန္ ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္) ဆိုၿပီး ေဖာ္ျပ ပါရွိလာပါတယ္။ အမွန္တကယ္ေတာ့ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ “ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ”ဆိုတာ ျပည္သူ႕ဆႏၵအရ ေပၚေပါက္လာျခင္း မဟုတ္ဘဲ တပ္မေတာ္၏ ဆႏၵ (ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး သန္းေရႊ၏ ဆႏၵအရ) ေပၚေပါက္လာတဲ့ ဥပေဒသာ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ႏိုင္ငံေရး ေလ့လာလုိက္စားသူ အားလံုး သိၾကပါတယ္။ ကမၻာကလည္း ဒီလိုပဲ သိထားပါတယ္။
(၂)
ယခု ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာနက ထုတ္တဲ့ ေၾကးမံုသတင္းစာမွာ ပါတဲ့ “ဖြဲ႕စည္းပံ ုအေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး ဥပေဒၾကမ္း” ေပၚေပါက္လာျခင္းရဲ႕ မူလအေျခခံကေတာ့ သဃၤန္းကြၽန္းၿမိဳ႕နယ္က အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီ ပါတီဥကၠ႒ ဦးသိန္းညြန္႔က ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကို အဆိုတစ္ခု အဆိုျပဳရာမွ စတင္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ အဆိုျပဳခ်က္ကေတာ့ “၁၉၅၉ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္း အုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး အက္ဥပေဒ” ကို ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းေသာ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းသင့္ေၾကာင္း စတင္ အၾကံေပးခဲ့ရာ မွတစ္ဆင့္ ဤဥပေဒၾကမ္း ေပၚေပါက္ လာရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
(၃)
အဆိုပါ ဦးသိန္းညြန္႔ရဲ႕ တင္ျပခ်က္ေပၚ မူတည္ၿပီး ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ (ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္နာယက) သူရဦးေရႊမန္းက ထပ္ဆင့္ၿပီး “၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရး ဥပေဒ”ကို အျမန္ျပ႒ာန္းသင့္ေၾကာင္း အဆိုျပဳရာမွ အဆိုပါ ဥပေဒၾကမ္း ေပၚေပါက္ေရး ေကာ္မတီ တစ္ရပ္ဖြဲ႕စည္းၿပီး မူၾကမ္း ေရးဆြဲတင္ျပ လာျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဦးသိန္းညြန္႔က မည္သည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ “၁၉၅၉ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး အက္ဥပေဒ” ကို ယခုအခ်ိန္တြင္ ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းရန္ အစေဖာ္ခဲ့သည္ကို ေသခ်ာစြာ မသိရသကဲ့သို႔ ဦးသိန္းညြန္႔၏ အဆို ေပၚမူတည္ၿပီး သူရဦးေရႊမန္းက ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကုိ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရး ဥပေဒအား ဘာေၾကာင့္ ျပ႒ာန္းသင့္ေၾကာင္း အဆိုတင္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ သည္ကိုလည္း ေသခ်ာရွင္းလင္းစြာ မသိ ရပါ။ အဲဒီကာလေတြကေတာ့ သူတို႔ႏွစ္ဦးရဲ႕ခင္မင္မႈက အေတာ့္ကို ျမင္သာေနခ်ိန္ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။လူေတြ ေမာ္မၾကည့္ရဲေအာင္ တန္ခိုးထြားခဲ့တဲ့ စစ္အာဏာရွင္ႀကီး ဗိုလ္ေန၀င္းပင္ သူ၏ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဆိုရွယ္လစ္ အေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္တဲ့ဥပေဒ မျပ႒ာန္းခဲ့ပါဘူး။
(၄)
ေသခ်ာတာကေတာ့ သူရဦးေရႊမန္း ေျပာတဲ့ “၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရး ဥပေဒၾကမ္း” ကို ယခုအခ်ိန္မွာ ျပ႒ာန္းျခင္း မျပဳလုပ္သင့္ေသးတဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။ “၁၉၅၉ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ ႏွစ္ခုဟာျဖင့္ အသြင္သဏၭာန္ေရာ အႏွစ္သာရပါ လံုး၀မတူ ကြဲျပားျခားနားပါတယ္။ ၁၉၅၉ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရး အက္ဥပေဒဆိုတာက“ျပည္သူကို မ်က္ႏွာမူ၍” တိုင္းရင္းသား အားလံုး ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးၿပီး ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို အေျခခံ၍ ျပည္သူ႕ဆႏၵျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲအရ တက္လာေသာ ဖဆပလ အစိုးရက ျပည္သူ႕ လႊတ္ေတာ္ကို တင္ျပၿပီး အတည္ျပဳခဲ့တဲ့ ဥပေဒျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ဳိးသား ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ဦးေဆာင္ျပဳခဲ့တဲ့ လြတ္လပ္ေရး အရယူႏိုင္ခဲ့တဲ့ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုဥပေဒမ်ဳိးကို ျပည္ေထာင္စုသား အားလံုးက ကာကြယ္ရမွာက တကယ့္ျပည္သူ႕တာ၀န္ျဖစ္ပါတယ္။ “ျပည္သူကို မ်က္ႏွာမူ”ထားတဲ့ ဥပေဒ တစ္ရပ္ျဖစ္လို႔ပါပဲ။ အဲဒီ အေျခခံ ဥပေဒေအာက္မွာ ျပည္သူ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ ျပည္သူ႕ကုိယ္စားလွယ္ အစစ္အမွန္မ်ား ပါရွိတဲ့ ပါလီမန္ရွိခဲ့ၿပီး အဲဒီပါလီမန္မွ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ အစိုးရလက္ထက္မွာ ျပည္တြင္းျပည္ပ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ တပ္မေတာ္ စသည္ျဖင့္ အဘက္ဘက္မွ တိုးတက္ခဲ့သလို ကမၻာ့ အလယ္မွာလည္း ကုလသမဂၢ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ ရာထူးရသည္အထိ ေအာင္ျမင္ခဲ့ပါတယ္။ ဘန္ေဒါင္းမူ ငါးခ်က္ခ်မွတ္ရာတြင္ ပါ၀င္ႏိုင္ခဲ့ျခင္း၊ ၾကားေနႏိုင္ငံမ်ား အုပ္စုတြင္း ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ျခင္း၊ ကမၻာ့ႏိုင္ငံႀကီးမ်ား၏ ေလးစားမႈခံရေသာ ႏိုင္ငံေတာ္လည္း ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ က်န္းမာေရးအခမဲ့၊ ပညာေရးအခမဲ့ စနစ္ေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ တရားစီရင္ေရးမွာလည္း ထူးျခားထက္ျမက္တဲ့ ကမၻာ့အဆင့္မီ ဥပေဒပညာရွင္မ်ား ေပၚထြန္းခဲ့ၿပီး လြတ္လပ္ေသာ တရားစီရင္ေရး ရွိခဲ့ပါတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရး၊ တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္မ်ား လြတ္လပ္သလို၊ စတုတၳမ႑ိဳင္ ျဖစ္တဲ့ လြတ္လပ္စြာ ေရးသားထုတ္ေ၀ခြင့္၊ ေျပာဆိုခြင့္မ်ားရွိတဲ့ ဥပေဒႀကီး ျဖစ္ပါတယ္။
(၅)
အဲဒီ “၁၉၅၉ ခုႏွစ္၊ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး အက္ဥပေဒ” မွာ ပုဒ္မေပါင္း ခုနစ္ခုပါ၀င္ၿပီး မည္သူမဆို ပုဒ္မ-၃ အရျဖစ္ေသာ ျပစ္မႈ တစ္ခုခုကို က်ဴးလြန္လွ်င္ ႏွစ္ႏွစ္ေအာက္ မနည္း သံုးႏွစ္ အထက္မမ်ားေသာ ေထာင္ဒဏ္ႏွင့္ ေငြဒဏ္ စီရင္ျခင္းခံရမည္ဟု အဆိုပါ ဥပေဒ၏ ပုဒ္မ-၄ တြင္ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။
၁၉၅၉ ခုႏွစ္၊ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး အက္ဥပေဒ ပုဒ္မ-၃ မွာ ျပ႒ာန္းထားတာကေတာ့-
၃။       ။   မည္သူမဆို၊ တစ္ဦးခ်င္း အေနျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အသင္းတစ္ခု အေနျဖင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လူထု ေဖ်ာ္ေျဖေရးအဖြဲ႕ အေနျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း-
(က)    အေျခခံဥပေဒတြင္ ျပ႒ာန္းထားေသာ မူလအခြင့္အေရး တစ္ခုခုကို ပ်က္ျပားေစရန္ ၾကံရြယ္ေသာ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ပ်က္ျပားမည့္ အေၾကာင္း ျဖစ္ေပၚေစေသာ အၾကံေပးမႈ၊ တိုက္တြန္းမႈ၊ လႈံ႕ေဆာ္မႈ၊ အားေပးမႈ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ မည္သည့္၀ါဒ ျဖန္႔မႈမ်ဳိးကိုမဆို၊ သို႔တည္းမဟုတ္
(ခ)     ႏိုင္ငံေရးေဆာင္ရြက္မႈကို၊ လက္နက္ကိုင္နည္းျဖင့္ မည္သည့္ေရွး႐ႈခ်က္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ က်င့္သံုးခ်က္မ်ဳိးကိုမဆို၊ ေထာက္ခံျခင္း၊ တိုက္တြန္းျခင္း၊ လႈံ႕ေဆာ္ျခင္း၊ အားေပးျခင္း၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိေပးျခင္း၊ သို႔တည္းမဟုတ္
(ဂ)     ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္၊ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃ ႏွင့္ ၄ ၏ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ဆန္႔က်င္၍၊ မည္သည့္ ႏိုင္ငံေရး အာဏာရွင္ စနစ္မ်ဳိးကိုမဆို၊ ေရွး႐ႈရန္၊ တည္ေထာင္ရန္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ က်င့္သံုးရန္ ေထာက္ခံျခင္း၊ တိုက္တြန္းျခင္း၊ လႈံ႕ေဆာ္ျခင္း၊ အားေပးျခင္း သို႔တည္းမဟုတ္ ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိေပးျခင္း၊ သို႔တည္းမဟုတ္
(ဃ)    အတိုက္အခံ ႏိုင္ငံေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ထားရွိခြင့္ျပဳေသာ ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ပ်က္ျပားေစရန္ ၾကံရြယ္ေသာ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ပ်က္ျပားမည့္ အေၾကာင္း ျဖစ္ေပၚေစေသာ အၾကံေပးမႈ၊ တိုက္တြန္းမႈ၊ လႈံ႕ေဆာ္မႈ၊ အားေပးမႈ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိမႈမ်ဳိးကို၊ သို႔တည္းမဟုတ္
(င)     လွ်ဳိ႕၀ွက္ရဲအဖြဲ႕ (Secret Police) ဖြဲ႕စည္း၍၊ စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္သည့္ စနစ္မ်ဳိး တည္ေထာင္ ျခင္းကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ တည္ေထာင္ရန္ ႀကိဳးပမ္း အားထုတ္ျခင္းကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ အၾကံေပးျခင္း၊ လႈံ႕ေဆာ္ျခင္း၊ တိုက္တြန္းျခင္း၊ ေထာက္ခံျခင္း၊ အားေပးျခင္း၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိေပးျခင္း၊ သို႔တည္းမဟုတ္
(စ)     အေျခခံဥပေဒ၏ ဥပေဒနိဒါန္းတြင္ ပါရွိေသာ မူမ်ားကို ဆန္႔က်င္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ လုပ္ငန္းမ်ားကို ေထာက္ခံျခင္း၊ အားေပးျခင္း၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိေပးျခင္း
ျပဳလုပ္လွ်င္၊ ထိုသူသည္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ အသင္းသည္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ လူထု ေဖ်ာ္ေျဖေရး အဖြဲ႕သည္ အေျခခံဥပေဒကို ေဖာက္ဖ်က္သည့္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သည္ဟု မွတ္ယူရမည္။
ယခု “၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး ဥပေဒၾကမ္း” တြင္လည္း ပုဒ္မေပါင္း ၁၂ ခုပါ၀င္ ၿပီး ၁၉၅၉ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရး အက္ဥပေဒပုဒ္မ-၃ တြင္ ျပ႒ာန္းထားသလို၊ ယခု ဥပေဒၾကမ္း ပုဒ္မ-၃ မွာလည္း တားျမစ္ခ်က္မ်ား ထပ္တူနီးပါး ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ျပစ္ဒါဏ္ကိုလည္း တန္းတူေထာင္ဒဏ္ သံုးႏွစ္ ထက္မပိုေသာ ေထာင္ဒဏ္ ခ်မွတ္ရမည္ဟု ပုဒ္မ (၆) ႏွင့္ (၇) တြင္ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။
(၆)
ဒီေနရာမွာ၊ ဥပေဒႏွစ္ရပ္၏ စာသားမ်ား၊ ျပစ္ဒဏ္မ်ား တူညီေသာ္လည္း ဥပေဒ ႏွစ္ရပ္ ျပ႒ာန္းျခင္း၏ ပံုပန္းသဏၭာန္၊ အႏွစ္သာရ၊ ေစတနာမ်ား လံုး၀တူညီျခင္း မရွိပါဘူး။ “၁၉၅၉ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခ ခံဥပေဒ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး အက္ဥပေဒ” ဆိုတာက၊ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ရမည့္ အက္ဥပေဒျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီဥပေဒမွာ အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည့္အတိုင္း “ ျပည္သူကို မ်က္ ႏွာမူ၍” ျပည္သူ႕ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ပါလီမန္ လႊတ္ေတာ္မွာ အတည္ျပဳ ေရးဆြဲျပ႒ာန္းခဲ့တဲ့ ဥပေဒျဖစ္ပါတယ္။၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကေတာ့ ျပည္သူကို ကိုယ္စားမျပဳဘဲ (တစ္နည္းအားျဖင့္) ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲျဖင့္ ျပည္သူလူထုက ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္ထားေသာ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္ အမ်ားစုက ျပည္သူသို႔ခ်ျပ၍ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္တြင္ ေရြးခ်ယ္ျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ ဥပေဒ မဟုတ္ပါ။ စစ္အာဏာရွင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႈးႀကီးသန္းေရႊ အလိုက် ဖြဲ႕စည္းထားေသာ အမ်ဳိးသား ညီလာခံဆိုသည့္ ညီလာခံမွ ေရးဆြဲ ေပးထားတဲ့ ဥပေဒသာ ျဖစ္ပါတယ္။ အလုပ္သမား ကိုယ္စားလွယ္၊ လယ္သမားကိုယ္စားလွယ္၊ လူမ်ဳိးစု လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အမည္ခံ မ်ား အမ်ားစုပါ၀င္ေသာ ျပည္သူ႕ကိုယ္စား လွယ္အစစ္မဟုတ္သူမ်ား အမ်ားစုပါ၀င္ေန တဲ့ ညီလာခံသာ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္နည္းအား ျဖင့္ “ျပည္သူကို မ်က္ႏွာမူ”ေသာ ျပည္သူ႕ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ေရးဆြဲ အတည္ျပဳထားတဲ့ အေျခခံဥပေဒ တစ္ရပ္ မဟုတ္ပါဘူး။
(၇)
ပဋိညာဥ္ အက္ဥပေဒပုဒ္မ (၁၄) အရ ျပ႒ာန္းထားခ်က္မွာ “သေဘာတူ ညီညြတ္ျခင္းသည္ ေအာက္ပါ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ မဟုတ္လွ်င္ လြတ္လပ္ေသာ သေဘာ ညီညြတ္ျခင္း မည္၏။
(၁)     ပုဒ္မ ၁၅ တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ အတိုင္း အႏိုင္အထက္ျပဳျခင္း သို႔မဟုတ္
(၂)     ပုဒ္မ ၁၆ တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ အတိုင္း မတရားၾသဇာသံုးျခင္း သို႔မဟုတ္
(၃)     ပုဒ္မ ၁၇ တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ အတိုင္း လိမ္လည္ျခင္း သို႔မဟုတ္
(၄)     ပုဒ္မ ၁၈ တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ အတိုင္း အလြဲေျပာဆိုျခင္း သို႔မဟုတ္
(၅)     ပုဒ္မ ၂၀၊ ပုဒ္မ ၂၁ ႏွင့္  ပုဒ္မ ၂၂ ရွိ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို အေထာက္အထား ျပဳရန္ အလြဲထင္မွတ္ေစျခင္း။
အထက္ပါ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ သေဘာညီညြတ္ျခင္း ျဖစ္ေစသည္ဆိုျခင္းမွာ အဆိုပါ အႏိုင္အထက္ ျပဳျခင္း၊ မတရား ၾသဇာသံုးျခင္း၊ လိမ္လည္ျခင္း၊ အလြဲေျပာဆိုျခင္း၊ အလြဲထင္မွတ္ေစျခင္း စသည့္ အေၾကာင္းရပ္မ်ား မရွိလွ်င္ သေဘာညီညြတ္မည္ မဟုတ္ျခင္းကို ဆိုလိုသည္” ဟူ၍ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမွာ အႏိုင္အထက္ျပဳျခင္း၊ မတရား ၾသဇာသံုးျခင္း၊ လိမ္လည္ျခင္း၊ အလြဲေျပာဆိုျခင္းမ်ား ပါရွိေနေၾကာင္း ျမင္သာပါတယ္ဗ်ာ။ ဒါ့အျပင္ နာဂစ္မုန္တိုင္း တိုက္ခတ္ေနခ်ိန္တြင္ ဆႏၵမဲေပးရန္ စာရြက္စာတမ္းမ်ား မုန္တိုင္းဒဏ္ေၾကာင့္ ပ်က္စီးျခင္း၊ ဆႏၵမဲ ေပးႏိုင္သူ လူထုမွာလည္း မုန္တိုင္းဒဏ္ေၾကာင့္ ပ်က္စီးျခင္း၊ ဆႏၵမဲေပးႏိုင္သူ လူထုမွာလည္း မုန္တိုင္းေၾကာင့္ သိန္းေသာင္းခ်ီ ကြယ္လြန္သြားခဲ့ျခင္း၊ လူထုအမ်ားစုသည္ အဲဒီ ဆႏၵခံယူပြဲကို သြားေရာက္ မဲမေပးခဲ့ျခင္း၊ မဲေပးသူမ်ားမွာလည္း ကန္႔ကြက္မဲ  ေပးသူ မ်ားျပားတယ္လို႔ သိရျခင္းတို႔ေၾကာင့္  တစ္ျပည္လံုးတြင္ ျပည္လံုးကြၽတ္ ဆႏၵခံယူပြဲ က်င္းပၿပီးသည့္ ၿမိဳ႕နယ္ေပါင္း ၂၇၈ ၿမိဳ႕နယ္မွ ဆႏၵမဲေပးခြင့္ ရွိသူဦးေရ ၂၂,၇၀၈,၄၃၄ ဦးအနက္ ၂၂,၄၉၆,၆၆၀ ဦးလာေရာက္ ဆႏၵမဲ ေပးခဲ့ၾကသျဖင့္ ဆႏၵမဲေပးသည့္ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ  ၉၉ ဒသမ ၀၇ ရာခုိင္ႏႈန္း ျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္ ဆိုျခင္းႏွင့္ ဆႏၵမဲေပးသည့္ မဲဆႏၵရွင္ ၂၂,၄၉၆,၆၆၀ အနက္ ၂၀,၇၈၆,၅၉၆ တို႔က ေထာက္ခံမဲ ေပးသည့္အတြက္ ေထာက္ခံသည့္ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ ၉၂ ဒသမ ၄ ရာခိုင္ႏႈန္း ျဖစ္ေၾကာင္း ျပည္လံုးကြၽတ္ ဆႏၵခံယူပြဲ က်င္းပေရး ေကာ္မရွင္ဥကၠ႒ ဦးေအာင္တိုး၏  ၁၅.၅.၂၀၀၈ ရက္စြဲပါ ေၾကညာခ်က္မွာ မည္သည့္နည္းႏွင့္မွ် အမွန္ႏွင့္ နီးစပ္ႏိုင္စရာ မရွိပါဘူး။ ဒါ့အျပင္ ဒီ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ျပည္သူက ေရြးခ်ယ္ေသာ ျပည္သူ႕ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ပါရွိသည့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳျခင္း မဟုတ္ဘဲ ၂၉.၅.၂၀၀၈ ေန႔စြဲနဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီ ဥကၠ႒ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးသန္းေရႊက အတည္ျပဳ ေၾကညာခဲ့ျခင္း ျဖစ္တဲ့အတြက္ ျပည္သူ႔ဆႏၵႏွင့္ အညီ “ျပည္သူကို မ်က္ႏွာမူ” ေသာ အေျခခံ ဥပေဒတစ္ရပ္ မဟုတ္ခဲ့ပါဘူး။
(၈)
ဒါေၾကာင့္ အဲဒီ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒမွာ အားနည္းခ်က္မ်ား ပါရွိလို႔ အမွန္တကယ္ ျပင္ဆင္ျပ႒ာန္းရန္ လိုအပ္ျခင္းမ်ား ရွိပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ေသာ ဥပေဒပညာရွင္မ်ား၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး သမားမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားကမူ ထိုအေျခခံဥပေဒကို အသစ္ျပန္လည္ ေရးဆြဲသင့္သည္ဟုပင္ ေျပာဆိုလာၾကပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အေျခခံမူမ်ား ဆိုသည္၌ စစ္မွန္၍ စည္းကမ္းျပည့္၀ေသာ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို က်င့္သံုးသည္ဟူေသာ ပုဒ္မ (၇)၊ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ႏိုင္ငံေရးဦးေဆာင္မႈ အခန္းက႑တြင္ တပ္မေတာ္က ပါ၀င္ ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ေရးတို႔ကို အစဥ္တစိုက္ ဦးတည္သည္ဟူေသာ ပုဒ္မ (၆)၊ တပ္မေတာ္သည္ တပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ကိစၥအားလံုးကို လြတ္လပ္စြာ စီမံခန္႔ခြဲ စီရင္ေဆာင္ရြက္ပိုုင္ခြင့္ ရွိသည္။ (ပုဒ္မ ၂၀-က)၊ ပုဒ္မ ၃၄၃ တြင္ တပ္မေတာ္သားမ်ားအတြက္ အဖြဲ႕ျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ တစ္ဦးတည္း ျဖစ္ေစ ဥပေဒႏွင့္အညီ စီရင္ႏိုင္သည္။ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္၏ အဆံုးအျဖတ္သည္ အၿပီးအျပတ္ ျဖစ္သည္ဟူေသာ ကိစၥရပ္မ်ား အခန္း (၁၂) ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ျခင္း ပုဒ္မ (၄၃၆) ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ လူထုအမ်ားစုႏွင့္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုမ်ား၊ လူမ်ဳိးစု လက္နက္ကိုင္မ်ားက ျပန္လည္ ျပင္ဆင္လိုေၾကာင္း အတိအလင္း ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားထားၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုအခ်ိန္မွာ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒကုိ ကာကြယ္သည့္ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းမည္ဆုိပါက “ျပည္သူကို မ်က္ႏွာမူရာ မေရာက္ဘဲ” ျပည္သူ႕ဆႏၵကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈရာ ေရာက္၍ မလြဲမေသြ ဆႏၵျပပြဲမ်ား ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္႐ံုမက ျပည္သူလူထု တစ္ရပ္လံုး လိုလား ေတာင့္တေနေသာ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလည္း ေရရွည္ မည္သို႔မွ ရႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ဒါ့ျပင္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒက ျပ႒ာန္း ေပးအပ္ထားတဲ့ အခန္း (၈) ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးႏွင့္ တာ၀န္မ်ားကိုလည္း ေဖာက္ဖ်က္ရာ က်ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျပည္သူလူထုဆႏၵႏွင့္ မကိုက္ညီတဲ့ အဆိုပါ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရး ဥပေဒဆိုတာကို ‘ျပည္သူကို မ်က္ႏွာမူ’၍ ျပည္သူကို ငဲ့ညႇာေသာအားျဖင့္ ယခုအခ်ိန္မွာ မျပ႒ာန္းသင့္ေသးပါေၾကာင္း အၾကံျပဳ ေရးသားရေၾကာင္းပါဗ်ာ။
Writer: 
ဦးႀကီးျမင့္ (တရားလႊတ္ေတာ္ေရွ႕ေန)

http://news-eleven.com/

Post a Comment

 
Top