0


ACM Re-Post 3-6-2014
Author: ေမာင္ဥာဏ

မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ ေန ထိုင္သူ (သို႔ မဟုတ္) အာဂႏၲဳအျဖစ္လာေရာက္ လည္ပတ္သူတစ္ဦး အတြက္ မႏၲေလးမွာအထူးသတိထားစရာ၊ စိုးရိမ္စရာတစ္ခုရိွိေနသည္။ အခန္႔မသင့္ပါက အသက္ဇီဝိန္ကိုပင္ ေႁခြသြားႏုိင္ေျခရိွသည္။ ထို သတိထားစရာ၊ စိုးရိမ္စရာကား အျခားမဟုတ္ေပ။ ေမာ္ေတာ္ ယာဥ္တစ္စီးစီး၊ ဆုိင္ကယ္တစ္စီး စီး အတိုက္ခံရမည္ကို စိုးရိမ္ေန ရျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။

မႏၲေလးတြင္ ယာဥ္တိုက္မႈ တစ္ခုခုျဖစ္မည္ကို စိုးရိမ္ေနၾကရ သူေတြအတြက္လည္း ထိုစိုးရိမ္မႈ ရွိေနသည္ကို လြန္သည္ဟုမေျပာ ႏိုင္ေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ ယာဥ္တိုက္မႈ ေၾကာင့္ ေန႔စဥ္ထိခိုက္ဒဏ္ရာရ ျခင္းေတြ၊ ေသဆံုးျခင္းေတြရွိေန ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီမွ ဧၿပီလအထိ ေလးလတာကာလ အတြင္း မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ ယာဥ္ တုိက္မႈေပါင္း ၁၄၂ မႈျဖစ္ပြားခဲ့ သည္။ ေသဆံုးသူ ၆၅ ဦးရွိၿပီး ဒဏ္ရာရသူ ၁၈၁ ဦးရွိခဲ့သည္ဟု သက္ဆုိင္ရာက သတင္းထုတ္ျပန္ ထားသည္။ အဆုိပါစာရင္းမ်ား အရ ပ်မ္းမွ်အားျဖင့္ ေန႔စဥ္ယာဥ္ တိုက္မႈျဖစ္ပြားေနၿပီး ႏွစ္ရက္လွ်င္ လူတစ္ဦးႏႈန္းေသဆံုးေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ယာဥ္တိုက္မႈမ်ား ထဲတြင္ ထူးျခားမႈမွာ ဆုိင္ကယ္ ပါဝင္သည့္ ယာဥ္တိုက္မႈက ၁၀၂ မႈထိရွိေနၿပီး ေသဆံုးသူက ၄၆ ဦး အထိ ရွိေနျခင္းပင္ျဖစ္သည္။

ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ စစ္ျဖစ္ ပြားေနသည္မွာ လာမည့္ ဇြန္လ ၉ ရက္တြင္ သံုးႏွစ္ျပည့္ေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ထိုသံုးႏွစ္အတြင္း ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ ျဖစ္ပြားေန သည့္ စစ္ပြဲေၾကာင့္ ေသဆံုးဒဏ္ ရာရမႈမ်ားႏွင့္ မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ ဆုိင္ကယ္တိုက္မႈေၾကာင့္ ေသဆံုး ဒဏ္ရာရမႈကို ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ လွ်င္ ဆုိင္ကယ္တုိက္မႈေၾကာင့္က ပိုမိုမ်ားျပားဖြယ္ ရွိေနပါသည္။ ဆုိလိုသည္မွာ စစ္ပြဲေၾကာင့္ လူ ေသဆံုးမႈထက္ မႏၲေလးတြင္ ယာဥ္တုိက္မႈေၾကာင့္ ေသဆံုးမႈက ပိုမ်ားျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ မႏၲေလး လမ္းမ်ားေပၚတြင္ ဘီးစစ္ပြဲျဖစ္ေန သည္ဟု ေျပာရမလိုပင္ျဖစ္သည္။

မႏၲေလးၿမိဳ႕ေပၚတြင္ ကုန္း လမ္းပို႔ေဆာင္ေရးၫႊန္ၾကားမႈဦး စီးဌာန၌ ၂၀၁၃ ႏွစ္ကုန္ပိုင္း အထိ မွတ္ပံုတင္ထားသည့္ ဆုိင္ ကယ္ႏွစ္သိန္းခန္႔၊ ေမာ္ေတာ္ ယာဥ္ ခုနစ္ေသာင္းခန္႔ရွိသည္။ ထို႔အျပင္ မွတ္ပံုမတင္ထားသည့္ လိုင္စင္မဲ့ဆုိင္ကယ္အေရအတြက္ ေသာင္းခ်ီၿပီးရွိႏိုင္သည္ဟု သက္ ဆုိင္ရာက ခန္႔မွန္းထားၾကသည္။ မွတ္ပံုတင္ထားသည္ေရာ၊ မွတ္ပံု မတင္ထားသည္ေရာ ဆုိင္ကယ္ အမ်ားစုသည္ မႏၲေလးၿမိဳ႕ႏွင့္ နီးစပ္လ်က္ရွိသည့္ အိမ္နီးခ်င္း တ႐ုတ္ႏိုင္ငံမွဝင္ေရာက္ေသာ ဆုိင္ကယ္မ်ားျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ ရသည္။ ဆုိင္ကယ္တစ္စီးတြင္ရွိ သင့္သည့္ အရည္အေသြးစံခ်ိန္ စံၫႊန္းမီသည္၊ မမီသည္ကို အရည္အေသြးစစ္ေဆးသည့္ အဖြဲ႕မရွိေသာေၾကာင့္ တိတိက် က် မေျပာႏုိင္ေသာ္လည္း ဝင္ေငြ ျဖင့္ လက္လွမ္းတမီရွိသျဖင့္ တ႐ုတ္ဆုိင္ကယ္မ်ားကို အသံုး မ်ားၾကျခင္းျဖစ္သည္။

လုိင္စင္မဲ့ဆိုင္ကယ္ မွတ္ပံု တင္ေပးျခင္းမ်ားကို မႏၲေလးၿမိဳ႕ တြင္ ရက္ေပါင္း ၉၀ ၾကာ ျပဳလုပ္ ေပးေနသည္။ မွတ္ပံုတင္ေပးျခင္း အစီအစဥ္ေၾကာင့္ အိမ္နီးခ်င္း တ႐ုတ္နယ္စပ္မွ တ႐ုတ္ဆုိင္ ကယ္ေတြ အမ်ားအျပား ဝင္ ေရာက္ေနၾကသည္။ ေနာင္တြင္ မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ ဆုိင္ကယ္အစီး ေရ ပိုမ်ားလာေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္ဆုိင္ကယ္အေရအတြက္ မ်ားလာေလေလ၊ ယာဥ္တိုက္မႈပို မ်ားလာေလေလျဖစ္ၿပီး ေသဆံုး ဒဏ္ရာရရွိမႈမ်ားလည္း လက္ရွိ ကိန္းဂဏန္းထက္ ျမင့္တက္လာ ဖြယ္သာရွိေနပါသည္။

မႏၲေလးတြင္ ဆုိင္ကယ္ပါ ဝင္ေသာ ယာဥ္တိုက္မႈ မ်ားေနရ ျခင္းအေၾကာင္းရင္းအခ်ိဳ႕ရွိေန ပါသည္။ အဓိကတစ္ခ်က္မွာ ဆုိင္ကယ္အသံုးျပဳစီးနင္းသူတုိ႔ သည္ သတ္မွတ္ထားေသာ ယာဥ္ စည္းကမ္း၊ လမ္းစည္းကမ္းမ်ား ကို လိုက္နာမႈအားနည္းေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုစည္းကမ္းမ်ားကို မလိုက္နာပါက မိမိအတြက္ အသက္အႏၲရာယ္ရွိႏုိင္သည္ကို နားမလည္ေသာေၾကာင့္လား၊ နား မလည္ခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေသာ ေၾကာင့္လားေတာ့မသိ။ ေသဆံုး ဒဏ္ရာရသူတို႔က မ်ားျပားေနၿပီ ျဖစ္သည္။ စည္းကမ္းမလိုက္နာပါ က အခ်ိန္မေရြး မိမိအလွည့္ ေရာက္လာႏုိင္သည္ကိုေတာ့ ဂ႐ုျပဳမိဖို႔ လိုေနၿပီျဖစ္သည္။

ဆုိင္ကယ္စီးနင္းပါက သတ္ မွတ္ထားသည့္ ဆိုင္ကယ္ဦးထုပ္ ေဆာင္းပါ။ သတ္မွတ္အရွိန္ျဖင့္ ေမာင္းပါ။ ေမာင္းႏွင္ေနစဥ္ လက္ကိုင္ဖုန္းမေျပာပါႏွင့္၊ လူႏွစ္ဦးထက္ပိုမတင္ေဆာင္ပါႏွင့္ စသည္ျဖင့္ စည္းကမ္းမ်ားရွိေသာ္လည္း မလိုက္နာသူမ်ား ရွိေနသည္ကိုေတြ႕ေနရသည္။ ဆုိင္ကယ္ အသံုးျပဳသူအခ်ိဳ႕ဆုိလွ်င္ ယာဥ္ထိန္းရဲရွိသည့္ မီးပြိဳင့္၊ ေရွာင္တခင္ စစ္ေဆးေနသည့္ေနရာမ်ားတြင္သာ အေရးယူမခံရရန္ ဦးထုပ္ အေဆာင္းျပၾကၿပီး ထိုေနရာမ်ားမွ ေက်ာ္လြန္သြားပါက ဦးထုပ္မေဆာင္းဘဲ စီးနင္းအသံုးျပဳေန ၾကသည္ကိုလည္းမၾကာခဏေတြ႕ေနရသည္။ အသက္အႏၲရာယ္ ကာကြယ္ရန္ ဦးထုပ္ေဆာင္းျခင္းမဟုတ္ဘဲ ယာဥ္ထိန္းရဲအဖမ္းမခံ ရရန္သာ ေဆာင္းေနၾကသည့္ပံုစံ ျဖစ္ေနသည္။

ဆုိင္ကယ္အသံုးျပဳသူ လူ ငယ္အခ်ိဳ႕သည္လည္း ဆုိင္ကယ္ မ်ားကို စတန္႔ထြင္ေမာင္းႏွင္ေန ၾကသည္။ ထိုလူငယ္မ်ားသည္ ေဘးပတ္ဝန္းက်င္တြင္ ေသမင္း က ေစာင့္ၾကည့္လုိက္ပါေနၾက သည္ကို သတိမထားမိၾကေပ။ ဆုိင္ကယ္ကို ေထာင္ၿပီးစီးသည္၊ အရွိန္ျဖင့္စီးသည္၊ လက္လႊတ္ၿပီး စီးသည္။ အခန္႔မသင့္ျဖစ္ၿပီးေသပြဲ ဝင္ၾကသည္မွာလည္း မ်ားေနၿပီ ျဖစ္သည္။ အနာဂတ္မ်ိဳးဆက္ သစ္လူငယ္ေတြ တျဖဳတ္ျဖဳတ္ႏွင့္ ယာဥ္တိုက္မႈျဖစ္ကာ ၿပီးလြယ္စီး လြယ္ေသဆံုးေနၾကသည္မွာ ႏွေျမာစရာေကာင္းလွသည္။ ထို႔ ထက္ပိုဆုိးသည္မွာ စတန္႔ထြင္စီး နင္းသည့္လူငယ္အခ်ိဳ႕ေၾကာင့္ အျခားယာဥ္ေမာင္းမ်ား၊ စက္ဘီး အသံုးျပဳသူမ်ား၊ လမ္းအသံုးျပဳ သူမ်ားပါ ဘာမဆိုင္၊ ညာမဆုိင္ ေသဆံုးေနၾကရရွာသည္။ တုိင္း ျပည္အတြက္ မ်ားစြာနစ္နာလွ သည္။

မႏၲေလးၿမိဳ႕၏ လမ္းေပၚတြင္ ဘီးစစ္ပြဲေၾကာင့္ ေသဆံုးဒဏ္ ရာရသည္မ်ားကို အခ်ိန္မီကယ္ တင္ရန္ အေရးတႀကီးလိုအပ္ေန ၿပီျဖစ္သည္။

မႏၲေလးတြင္ ယာဥ္တိုက္မႈ မ်ားေနရျခင္းသည္ ယာဥ္အသံုး ျပဳသူမ်ား စည္းကမ္းမလုိက္နာ ျခင္းတစ္ခုတည္းေၾကာင့္ မဟုတ္ ေခ်။ လမ္းၫႊန္ႏွင့္ လမ္းအမွတ္ အသားမ်ား မျပည့္စံုမႈ၊ ယာဥ္ထိန္း ရဲအင္အားမလံုေလာက္မႈ၊ လမ္း ဆံုလမ္းခြရွိ မီးပြိဳင့္အခ်ိဳ႕ႏွင့္ ယာဥ္ ထိန္းရဲအခ်ိဳ႕ တာဝန္လစ္ဟင္းမႈ၊ မီးပြိဳင့္တပ္ဆင္သင့္ေသာေနရာ မ်ားတြင္ မီးပြိဳင့္မတပ္ဆင္ထားမႈ မ်ားကလည္း အစိတ္အပိုင္းတစ္ ခုအျဖစ္ ပါဝင္ေနသည္။ သက္ ဆုိင္ရာက ယာဥ္အသံုးျပဳသူမ်ား အား ပညာေပးျခင္းႏွင့္ အေရးယူ ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ေနေသာ္လည္း ထိေရာက္မႈအားနည္းေနသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ပညာေပးမႈ နည္းလမ္းမ်ား ထိေရာက္မႈရွိ၊ မရွိ ျပန္လည္ဆန္းစစ္ဖို႔ိလိုသလို အခြန္ေငြရ႐ံု အေရးယူျခင္းသည္ လည္း အသံုးတည့္၊ မတည့္ ျပန္ လည္သံုးသပ္ဖို႔လိုေနၿပီျဖစ္သည္။

မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ ယာဥ္တုိက္ မႈေလ်ာ့နည္းလာေရး၊ ထိခုိက္ ေသဆံုးမႈနည္းပါးေရးအတြက္ အဓိကတာဝန္ရွိသူမွာ ၿမိဳ႕ကိုအုပ္ ခ်ဳပ္ေနသည့္ တုိင္းေဒသႀကီးအစိုး ရအဖြဲ႕ႏွင့္ လမ္းမ်ားေပၚတြင္ ယာဥ္ အသံုးျပဳေနၾကသည့္ ယာဥ္ေမာင္း မ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ယာဥ္ေမာင္း မ်ားအတြက္ကေတာ့ ရွင္းပါ သည္။ သတ္မွတ္ထားသည့္ လမ္း စည္းကမ္း၊ ယာဥ္စည္းကမ္းကို တိတိက်က်လုိက္နာေမာင္းႏွင္ ေရးပင္ျဖစ္သည္။

ထိုသို႔ လုိက္နာပါက အႏၲရာယ္ကင္းရွင္းမည္ျဖစ္သည္။ မႏၲေလးတုိင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕အေနျဖင့္ ဥပေဒထုတ္ျပန္ေရး၊ ထုတ္ျပန္လိုက္သည့္ ဥပေဒစည္းကမ္းမ်ားအတုိင္း မည္သူ႔မဆို တိက်စြာအေရးယူႏိုင္ေရး၊ ထိေရာက္သည့္ ပညာေပးမႈမ်ားျပဳလုပ္ႏုိင္ေရး၊ ျပည္သူမ်ားထံမွ ေကာက္ခံထားသည့္အခြန္ေငြမ်ားျဖင့္ လိုအပ္သည့္ေခတ္မီပစၥည္းမ်ားျဖည့္တင္းတပ္ဆင္ေပးေရးမ်ားသည္ ပိုၿပီးအဓိကက်ေနသည္ျဖစ္သည္။

မႏၲေလးၿမိဳ႕လမ္းမ်ားေပၚတြင္ဘီးစစ္ပြဲမ်ားျဖစ္ပြားေနသည္။ လူငယ္မ်ားထိုစစ္ပြဲတြင္ က်ဆံုးေနၾကသည္။ လူလတ္ပိုင္း၊ လူႀကီးပိုင္းမ်ားလည္း က်ဆံုးသည္။

လမ္းေပၚစစ္ပြဲမ်ားတြင္ က် ဆံုးၾကရမည္ကို ၿမိဳ႕ခံလူထုမ်ားက စိုးရိမ္ေနၾကသည္။ လမ္းေပၚမွ ဘီးစစ္ပြဲရန္မ်ားကို ကယ္တယ္ဖို႔ မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ အေရးေပၚ တာဝန္ရွိေနေလသည္။

Aye Chan Mon Credit To : 7 Days Daily
https://www.facebook.com/excellencemedia
http://www.ayechanmon-news1.com/
4

Post a Comment

 
Top