0

ACM Re-Post 26-5-2014
Written by: သတင္းအယ္ဒီတာအဖြဲ႕

ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ပစၥည္းကို တြင္က်ယ္စြာ ျဖန္႔ျဖဴးေရာင္းခ်ႏုိင္ေရး သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္မ်ားတြင္ မေဖာ္ျပရန္ ဥပေဒျဖင့္ တားျမစ္ထားေသာ္လည္း ေဖာ္ျပျဖန္႔ခ်ိမႈမ်ား ရွိေနေၾကာင္း သိရသည္။

ေမ ၂၁ ရက္ ညက ဆီဒိုးနားဟိုတယ္တြင္ က်င္းပသည့္ MILD SEVEN စီးကရက္ေၾကာ္ျငာ ပ႐ိုမိုးရွင္းပြဲႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေမ ၂၆ ရက္ထုတ္ လွ်ပ္တစ္ျပက္ဂ်ာနယ္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္ကို စာဖတ္သူမ်ားက ေ၀ဖန္မႈမ်ား ရွိေနေၾကာင္း သိရသည္။

ထို႔အတူ ေမ ၂၆ ရက္ထုတ္ မဇိၩမ သတင္းစာ၏ စာမ်က္ႏွာ ၂၂ တြင္လည္း MILD SEVEN မွ ထုတ္ကုန္သစ္ မိတ္ဆက္ျခင္းႏွင့္ ကံစမ္းမဲေရြးခ်ယ္ပြဲ ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ႏွစ္လက္မ သံုးေကာ္လံခန္႔ အရြယ္အစားျဖင့္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။

လွ်ပ္တစ္ျပက္ဂ်ာနယ္၏ ေက်ာဖံုးတြင္ မ်က္ႏွာျပည့္ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပ ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ယင္းဂ်ာနယ္၏ စာမ်က္ႏွာ ၁၉ ၌ပင္ မ်က္ႏွာျပည့္နီးပါး ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။ ထိုသုိ႔ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားထဲတြင္ “အသက္အရြယ္ေရာက္ၿပီးသား ျမန္မာေဆးလိပ္ ေသာက္သံုးသူေတြနဲ႔ ႏုိင္ငံတကာ အရည္အေသြးမီတဲ့ ပစၥည္းေတြကို သင့္တင့္မွ်တတဲ့ ေစ်းႏႈန္းနဲ႕ ၀ယ္ယူေသာက္သံုးႏုိင္ဖို႔ အခြင့္အေရး ရွိသင့္တယ္လို႔ ယံုၾကည္မိပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ MILD SEVEN ကို အဲဒီလိုမ်ဳိးေတြ ရရွိေအာင္ ေရာင္းခ်ေပးသြားမွာပါ” ဟူ၍ လွ်ပ္တစ္ျပက္ဂ်ာနယ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။

“ေဆးလိပ္ေၾကာ္ျငာေတြက တီဗီြေတြ၊ ဗီဒီယုိေတြမွာ မေၾကာ္ျငာရဘူးလုိ႔ တားျမစ္ထားတာပါ။ သက္ဆုိင္ရာဌာနေတြက အေရးယူခ်င္တယ္ ဆုိရင္ေတာ့ တရား႐ုံးကုိ ဦးတုိက္ေလွ်ာက္ၿပီး တရားစြဲဆုိႏုိင္ပါတယ္” ဟု အေရွ႕ပုိင္းခ႐ုိင္ ရဲတပ္ဖြဲ႕မွဴး ဒုတိယရဲမွဴးႀကီး ျမင့္ေအးက ေမ ၂၆ ရက္တြင္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ကမၻာ့က်န္းမာေရးအဖြဲ႔၏ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္ ေဆးရြက္ႀကီးသံုးစြဲမႈ ထိန္းခ်ဳပ္သည့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာကြန္ဗင္ရွင္း (WHO FCTC) ဥပေဒ အပိုဒ္ ၁၃ တြင္ ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ ပစၥည္းမ်ားပါေသာ ကုန္ပစၥည္းမ်ား ေရာင္းခ်ႏုိင္ရန္အတြက္ ေၾကာ္ျငာမ်ဳိးစံုျပဳလုပ္ျခင္း၊ အေရာင္းျမႇင့္တင္ရန္ စည္း႐ံုးမႈႏွင့္ လူမႈေရး၊ ပညာေရး၊ အားကစား၊ က်န္းမာေရး စသည္တို႔ကို ပံ့ပိုးေပးျခင္းမ်ားအား အလံုးစံုတားျမစ္ရန္ အစီအစဥ္မ်ား ေဖာ္ျပထားသည္။

ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ ပစၥည္းမ်ားကို ေၾကာ္ျငာမ်ဳိးစံု ျပဳလုပ္ျခင္းႏွင့္ အေရာင္းျမႇင့္တင္ရန္ စည္း႐ံုးျခင္း (Tobacco advertising and promotion) ဆိုသည္မွာ ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ ၎တို႔အား သံုးစြဲမႈျမႇင့္တင္သည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ျပဳလုပ္ေသာလုပ္ငန္းမ်ား၊ တစ္နည္းအားေပး လႈံ႔ေဆာ္မႈမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရးဆုိင္ရာ ေၾကာ္ျငာနည္းမ်ဳိးစံု ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ျခင္းကို ဆိုလိုေၾကာင္း “ေဆးရြက္ႀကီး ေၾကာ္ျငာျခင္း၊ အေရာင္းျမႇင့္တင္ျခင္း၊ ပံ့ပိုးျခင္းမ်ား တားျမစ္ျခင္းဆုိင္ရာ အလုပ္႐ံုေဆြးေႏြးပြဲ” ၌ ျဖန္႔ေ၀ခဲ့သည့္ အခ်က္အလက္မ်ားအရ သိရသည္။

ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ ပစၥည္း မ်ားႏွင့္ ယင္းတို႔အား သံုးစြဲမႈျမႇင့္တင္ရာတြင္ လမ္းေဘးေစ်းသည္မ်ား အပါအ၀င္ လက္လီ လကၠား ေရာင္းခ်သည့္ေနရာမ်ား၊ ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ပစၥည္းမ်ား ေပၚေပၚထင္ထင္ ျပသေရာင္းခ်ျခင္းမ်ားကိုပါ အလံုးစံု ပိတ္ပင္တားျမစ္ထားေၾကာင္း သိရသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္မွစ၍ စည္ပင္သာယာေရးဌာနမ်ား အကူအညီျဖင့္ ေဆးလိပ္ (စီးကရက္ႏွင့္ ေဆးေပါ့လိပ္) ေၾကာ္ျငာဆုိင္းဘုတ္မ်ား ကန္႔သတ္ပိတ္ပင္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ စာနယ္ဇင္း၊ ႐ုပ္ျမင္သံၾကား၊ ေရဒီယိုအသံလႊင့္ဌာနမ်ားမွ ေဆးလိပ္ေၾကာ္ျငာမ်ား ထည့္သြင္းေၾကာ္ျငာျခင္းကို လံုး၀ပိတ္ပင္ခဲ့ေၾကာင္းႏွင့္ ေက်ာင္းမ်ား၊ ေဆး႐ံုေဆးခန္း၊ အားကစားကြင္း၊ အားကစား႐ံုမ်ားႏွင့္ အမ်ားျပည္သူ ထင္သာျမင္သာရွိေသာ ေနရာမ်ားတြင္ ေဆးလိပ္ေၾကာ္ျငာမ်ား၊ ဆိုင္းဘုတ္မ်ား ထားရွိျခင္းကို ပိတ္ပင္တားျမစ္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

“လွ်ပ္တစ္ျပက္ဂ်ာနယ္မွာ ထည့္ထားတဲ့ သတင္းက သတင္းဆိုတာထက္ ေၾကာ္ျငာကို အသားေပးသလို ျဖစ္ေနတယ္။ ဥပေဒမွာ ေဆးလိပ္ကို ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ ေၾကာ္ျငာခြင့္ ေပးမထားပါဘူး။ ဒါဟာဥပေဒအရ အေရးယူလို႔ရသလို ရဲအေရးပိုင္တဲ့ အမႈလည္းျဖစ္ပါ တယ္။ သတင္းထည့္သလိုနဲ႔ ေဆးလိပ္ကို သြယ္၀ိုက္တဲ့နည္းနဲ႔ ေၾကာ္ျငာသလို ျဖစ္တဲ့အတြက္ သတင္းစာတုိက္ကိုေရာ ေဆးလိပ္ကုမၸဏီကိုပါ အေရးယူလို႔ရပါတယ္။ ဥပေဒ အခန္း (၈) မွာလည္း ဒါကို အတိအလင္း ျပ႒ာန္းထားၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္” ဟု ျပည္သူ႔က်န္းမာေရး ေဖာင္ေဒးရွင္းမွဥကၠ႒ ေဒါက္တာသန္းစိန္က သံုးသပ္သည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ပစၥည္းမ်ား ေသာက္သံုးမႈ ထိန္းခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒ-၂၀၀၆ ၏ အခန္း (၈) ပုဒ္မ (၁၁) မွ (၁၆) အထိ ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ပစၥည္းမ်ားကို ေရာင္း၀ယ္ျခင္းအား ထိန္းခ်ဳပ္ထားသည့္ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္းထားၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဥပေဒထုတ္ျပန္သည့္ေန႔မွ တစ္ႏွစ္အၾကာ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ေမ ၂၄ ရက္တြင္ ဥပေဒ အသက္၀င္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ပစၥည္းမ်ား ေသာက္သံုးမႈ ထိန္းခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒ-၂၀၀၆ သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ပစၥည္းမ်ား ထိန္းခ်ဳပ္သည့္ ရာဇ၀င္တြင္ ပထမဦးဆံုးက်ယ္ျပန္႔စြာ အခ်က္အလက္စံုလင္စြာ ပါ၀င္ေသာ ဥပေဒတစ္ရပ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အဓိကအားျဖင့္ ေၾကာ္ျငာမ်ဳိးစံုျပဳလုပ္ျခင္း၊ အေရာင္းျမႇင့္တင္ရန္စည္း႐ံုးမႈ၊ လူမႈေရး-ပညာေရး-အားကစား-က်န္းမာေရး စသည္တို႔အား ပံ့ပိုးေပးျခင္းမ်ား အားလံုးကုိ လံုး၀ပိတ္ပင္ တားျမစ္ထားေၾကာင္း၊ ဥပေဒခ်ဳိးေဖာက္မႈေတြ႔လွ်င္ ဒဏ္ေငြ၊ ေထာင္ဒဏ္ႏွင့္ ႏွစ္ရပ္စလံုး စသျဖင့္ ခ်မွတ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ သို႔ရာတြင္ ဥပေဒပါအခ်က္မ်ားကို မသိက်ဳိးကြၽန္ျပဳလ်က္ ရွိသကဲ့သုိ႔ အေရးယူမႈမ်ားလည္း အားနည္းသည္ကို အခြင့္ေကာင္းယူလ်က္ အေရာင္းျမႇင့္တင္ရန္ စည္း႐ံုးမႈ၊ ေၾကာ္ျငာမ်ဳိးစံုျပဳလုပ္ျခင္း၊ ပံ့ပိုးျခင္းမ်ားကို နည္းမ်ဳိးစံုသံုးၿပီး ေဆာင္ရြက္ေနသည္ကို ေတြ႔ရွိေနရေၾကာင္း ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ အေရာင္းျမႇင့္တင္ျခင္း တားျမစ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ေနသည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားထံမွ သိရသည္။

ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ပစၥည္း ေသာက္သံုးမႈ ထိန္းခ်ဳပ္ေရးဥပေဒအရ အေရာင္းျမႇင့္တင္ရန္ စည္း႐ံုးမႈ၊ ေၾကာ္ျငာမ်ဳိးစံု ျပဳလုပ္ျခင္း၊ ပံ့ပိုးေပးျခင္းမ်ားကို လံုး၀တားျမစ္ထားေသာ္လည္း အခြင့္ေကာင္းယူ၍ အေရာင္းျမႇင့္တင္ရန္ စည္း႐ံုးမႈ၊ ေၾကာ္ျငာမ်ဳိးစံု ျပဳလုပ္ျခင္း၊ ပံ့ပိုးမႈေပးျခင္းမ်ားကို နည္းမ်ဳိးစံုသံုးၿပီး ေဆာင္ရြက္ေနေၾကာင္းလည္း သိရသည္။

ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ပစၥည္း ေသာက္သံုးမႈ ထိန္းခ်ဳပ္ေရးဥပေဒ (၂၀၀၆)အခန္း (၈) ပုဒ္မ (၁၁) ျပစ္မႈႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္မ်ားတြင္ မည္သူမဆို ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ပစၥည္းကို တြင္က်ယ္စြာ ျဖန္႔ျဖဴးေရာင္းခ် ႏုိင္ေရးအတြက္ လူအမ်ားသိရွိေစရန္ ေအာက္ပါျပဳလုပ္မႈ တစ္ခုခုကို က်ဴးလြန္ေၾကာင္း ျပစ္မႈထင္ရွား စီရင္ျခင္းခံရလွ်င္ ပထမအႀကိမ္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ျခင္းျဖစ္ပါက ထိုသူအား ေငြဒဏ္အနည္းဆံုး က်ပ္ ၂၀၀၀၀ မွ အမ်ားဆံုးက်ပ္ ၅၀၀၀၀ အထိလည္းေကာင္း၊ ဒုတိယအႀကိမ္ႏွင့္အထက္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ျခင္းျဖစ္ပါက ထိုသူအား ႏွစ္ႏွစ္ထက္မပိုေသာ ေထာင္ဒဏ္အထိ ခ်မွတ္ရမည့္အျပင္ ေငြဒဏ္အနည္းဆံုးက်ပ္ ၅၀၀၀၀ မွ အမ်ားဆံုးက်ပ္ ၂၀၀၀၀၀ အထိလည္းေကာင္း ခ်မွတ္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။

ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ပစၥည္း ေသာက္သံုးမႈ ထိန္းခ်ဳပ္ေရးဥပေဒ ပုဒ္မ (၁၁) အရ အေရးယူႏုိင္ေသာ ျပဳလုပ္မႈတစ္ခုခုမွာ “(က) ေၾကာ္ျငာဆိုင္းဘုတ္ စိုက္ထူျခင္း၊ ေရးဆြဲေဖာ္ျပေၾကာ္ျငာျခင္း၊ ေၾကာ္ျငာခ်ိတ္ဆြဲျခင္း၊ ေၾကာ္ျငာကပ္ျခင္း၊ ေၾကာ္ျငာလက္ကမ္း စာရြက္ေ၀ငွျခင္း သို႔မဟုတ္ အျခားတစ္နည္းနည္းျဖင့္ ေၾကာ္ျငာျခင္း၊ (ခ) ေရဒီယို၊ ႐ုပ္ရွင္၊ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားႏွင့္ ဗီဒီယိုတို႔ျဖင့္ ျဖစ္ေစ၊ အဆင့္ျမင့္ နည္းပညာသံုး ဆက္သြယ္ေရး စနစ္ျဖင့္ျဖစ္ေစ လူထုဆက္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္းမွ ထုတ္လႊင့္ျခင္း သုိ႔မဟုတ္ ျပသျခင္း၊ (ဂ) သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းႏွင့္ လက္ကမ္းစာေစာင္မ်ားတြင္ ေဖာ္ျပျခင္း သို႔မဟုတ္ ယင္းတုိ႔ကိုျဖန္႔ခ်ိျခင္း၊ (ဃ) ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ ပစၥည္းမ်ား၏ အမွတ္တံဆိပ္ပါ ပစၥည္းမ်ားကို အခမဲ့ျဖန္႔ျဖဴးျခင္း၊ ေ၀ငွျခင္း သို႔မဟုတ္ လက္ေဆာင္ေပးျခင္း၊ (င) အားကစားပြဲ၊ ေပ်ာ္ပြဲရႊင္ပြဲ သို႔မဟုတ္ ျပပြဲက်င္းပႏုိင္ရန္ျဖစ္ေစ၊ အက်ဳိးျပဳလုပ္ငန္း တစ္ခုခုကို ျပဳလုပ္ႏုိင္ရန္ျဖစ္ေစ အေထာက္အပံ့ေပးျခင္း သို႔မဟုတ္ ၀န္ေဆာင္မႈေပးျခင္း၊ (စ) လူ႔အသံုးအေဆာင္ ပစၥည္းတစ္ခုခုတြင္ ေဆးလိပ္ႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးထြက္ပစၥည္း၏ အမွတ္တံဆိပ္ကို ေဖာ္ျပျခင္း၊ (ဆ) အျခားတစ္နည္းနည္းျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းတို႔ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

လွ်ပ္တစ္ျပက္ဂ်ာနယ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္ကုိ ေတြ႕ရစဥ္

Aye Chan Mon Credit To:Eleven Media Group
မိတ္ေဆြ-ဒီလင္႔ ၂ ခုကို Click ႏွိပ္ရုံျဖင္႔သတင္းအစုံကိုဖတ္ႏိုင္ပါသည္။
https://www.facebook.com/excellencemedia
http://www.ayechanmon-news1.com/

Post a Comment

 
Top