0

ယခုမနက္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္တစ္ဆိုင္မွာထုိင္ေနၾကသည္ဆိုပါစို႔။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္က ကြၽန္ေတာ္တို႔ အၿမဲတမ္းထုိင္ေနက်ဆိုင္။ မနက္မိုးလင္းလွ်င္ အဖြဲ႕သားေတြဆံုေနက်ေနရာ။ သို႔တိုင္ လက္ဖက္ရည္၏အရသာႏွင့္ဆိုင္၏ဝန္ေဆာင္မႈ က က်ဆင္းလာေနခဲ့တာၾကာၿပီ။ ယခုမနက္ကေတာ့ သည္းမခံႏုိင္ စရာျဖစ္သည္။ လက္ဖက္ရည္၏ အရသာကဆုိးလွသည္။ စားပြဲက ညစ္ပတ္ေပက်ံေနသည္။ စားပြဲ ထုိးကလည္း ႐ိုင္းစိုင္းစြာဆက္ဆံ သည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဘာလုပ္ၾက မည္လဲ။

(၁) လက္ဖက္ရည္ကိုဆက္ မေသာက္ေတာ့ဘဲ ထထြက္လာ ၿပီး ဆိုင္ေျပာင္းထုိင္မည္လား၊ (သို႔မဟုတ္) (၂) ဆိုင္ပိုင္ရွင္ကို ဆိုင္၏အရည္အေသြး ဘယ္ေလာက္က်ေနၿပီဆိုတာကို အသိေပးၿပီး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔ သင္ ေတာင္းဆိုမည္လား၊ (သို႔မဟုတ္) (၃) တစ္ေန႔ေန႔ ျပန္ေကာင္းလာလိမ့္မည္ကိုေမွ်ာ္လင့္လ်က္ ထိုင္ေနက်ဆိုင္ကို သစၥာရွိစြာျဖင့္အတြန္႔မတက္ဘဲဆက္ထိုင္မည္လား။

အေျဖနံပါတ္(၁)ကိုေရြး ခ်ယ္လွ်င္ သင္ဆိုင္သစ္တစ္ဆိုင္ ကိုထပ္ရွာေဖြရမည္။ ထုိဆိုင္က ေကာင္းခ်င္ေကာင္းမည္။ ေကာင္းခ်င္မွလည္းေကာင္းမည္။

အေျဖနံပါတ္ (၃)ကိုေရြး ခ်ယ္လွ်င္ေတာ့ ဘယ္ေတာ့ျပန္ ေကာင္းလာမည္မွန္းမသိရသည့္ အေျခအေနကို သင္ရင္ဆိုင္ရမည္။

အေျဖနံပါတ္(၂) ကိုေရြး ခ်ယ္လွ်င္ေတာ့ စားသံုးသူ၏ အခြင့္အေရးကိုအသံုးျပဳခြင့္ရၿပီး ဆိုင္ရွင္ကို သင္ေတာင္းဆိုႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ ေဝဖန္ဖို႔အတြက္ ရဲစြမ္းသတၱိေတာ့ သင့္မွာလိုအပ္လိမ့္မည္။

ထြက္ခြာ၊ ေဝဖန္၊ သစၥာခံ (Exit, Voice and Loyalty) ဆို သည့္စီးပြားေရးႏွင့္ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ ရာအယူအဆကို ဂ်ာမန္လူမ်ဳိး ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ေဘာဂေဗဒပညာရွင္ အယ္လ္ဘာတိုအုိဟာ့ခ်္မန္းက ၁၉၇၀ ျပည့္ႏွစ္က ေရးသားျပဳစုခဲ့ သည္။ ကုန္ပစၥည္းမ်ား၊ အဖြဲ႕ အစည္းမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ အရည္အေသြးမ်ား က်ဆင္းလာသည့္ အခါ စားသံုးသူမ်ား၊ အဖြဲ႕ဝင္မ်ား ႏွင့္ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ တုံ႔ျပန္ပံု မ်ားကို အေျခခံေတြးေခၚထား သည့္ အယူအဆျဖစ္သည္။

အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု (သို႔ မဟုတ္) ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ အရည္ အေသြးမ်ားက်ဆင္းလာသည့္ အခါ အခ်ဳိ႕ေသာသူမ်ားက ထြက္ ခြာမႈ (Exit)ျဖင့္ တုံ႔ျပန္ၾကသည္။ ထုိအဖြဲ႕ဝင္အျဖစ္မွ ႏုတ္ထြက္ ျခင္း (သို႔မဟုတ္) ထုိႏိုင္ငံ၏ႏိုင္ငံေရးမွာဝင္မပါေတာ့ျခင္းမ်ားျဖင့္ တုံ႔ျပန္ၾကသည္။

ဒုတိယအမ်ဳိးကေတာ့ ကိုယ္ မႀကိဳက္သည့္အေျခအေနကို ေဝဖန္မႈ (Voice)ျပဳလုပ္ျခင္းျဖစ္ သည္။ ေဝဖန္ျခင္းမ်ား၊ ေတာင္း ဆုိျခင္းမ်ား၊ ဆႏၵျပျခင္းမ်ား ျပဳ လုပ္ၾကသည္။ မိမိလုပ္ခ်င္သည့္ အေျခအေနကို ရဖို႔အတြက္ ေတာင္းဆိုလႈပ္ရွားၾကျခင္းျဖစ္ သည္။

တတိယနည္းလမ္းကေတာ့ အႂကြင္းမဲ့သစၥာခံမႈ (Loyalty)ျဖစ္ သည္။ အေျခအေနဆိုးဝါးေန သည့္တိုင္ သစၥာခံမႈကိုအလံလႊင့္ ထူၿပီး ႏႈတ္ဆိတ္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ အယ္လ္ကာတိုအုိအာ့ခ်္မန္း၏ အယူအဆကို ေနာက္ပိုင္းမွာ အာဏာႏိုင္ငံေရးကိုသံုးသပ္စရာ သီအုိရီအျဖစ္ အသံုးျပဳလာခဲ့ၾက သည္။

အာဏာရွင္မ်ားအုပ္စုိး သည့္ႏိုင္ငံမ်ားမွာေတာ့ ျပည္သူ တို႔ကိုေရြးခ်ယ္ခြင့္ႏွစ္မ်ဳိးသာေပး ေလ့ရွိသည္။ မေက်နပ္လွ်င္ ႏိုင္ငံ ေရးမွာ လံုးဝဝင္မပါႏွင့္ဆိုသည့္ ထြက္ခြာမႈ(Exit)ႏွင့္ အႂကြင္းမဲ့ သစၥာခံဆိုသည့္ (Loyalty)ျဖစ္ သည္။ ‘ထြက္ခြာမႈ’၏အေျခအေန တစ္ခုကေတာ့ အစုလိုက္အၿပံဳ လိုက္ အျခားတုိင္းျပည္မ်ားသို႔ တိမ္းေရွာင္ေနၾကရျခင္းျဖစ္သည္။ ျပည္တြင္းမွာ ထုတ္ေဖာ္ေဝဖန္မႈ (Voice) ကိုလုပ္ခြင့္မရၾကပါ။ အႂကြင္းမဲ့သစၥာခံၾကသူမ်ားကေတာ့ အလြန္အမင္းေၾကာက္တတ္သူမ်ားႏွင့္ ကိုယ္က်ဳိးစီးပြား ခံစားေနၾကသူမ်ားျဖစ္သည္။

ထြက္ခြာမႈႏွင့္ ေဝဖန္မႈၾကား မွာလည္း ေျပာင္းျပန္အခ်ဳိးက်ေန သည္။ ထြက္ခြာမႈမ်ားလွ်င္ ေဝဖန္ မႈကနည္းသြားသည္။ ေဝဖန္ခြင့္ မ်ားလာလွ်င္လည္း ထြက္ခြာမႈက က်ဆင္းသြားျပန္သည္။ တစ္ဖန္ ေဝဖန္မႈႏွင့္ သစၥာခံမႈၾကားမွာ လည္း ေျပာင္းျပန္အခ်ဳိးက်သည္။ ေဝဖန္မႈရွိလွ်င္ အႂကြင္းမဲ့သစၥာခံ မႈေလ်ာ့က်သည္။ ေဝဖန္မႈမရွိ လွ်င္ေတာ့ အႂကြင္းမဲ့သစၥာခံမႈကသာ မင္းမူလိမ့္မည္။ ထြက္ခြာ၊ ေဝဖန္၊ သစၥာခံ (Exit, Voice& Loya-lty)အယူအဆျဖင့္ အေျခအေနအေတာ္မ်ားမ်ားကို သံုးသပ္၍ရသည္။

ပညာရွင္အခ်ဳိ႕ကထြက္ခြာ၊ ေဝဖန္၊ သစၥာခံခ်ဥ္းကပ္နည္းျဖင့္ ဥပေဒအခ်ဳိ႕ကိုသံုးသပ္ၾကသည္။ ျပည္သူမ်ားက ဥပေဒတစ္ခုကို မႏွစ္သက္သည့္အခါ ထုိဥပေဒကို အသိအမွတ္မျပဳဘဲ မသိက်ဳိးကြၽံ ျပဳဖုိ႔ ႀကိဳးစားၾကသည္။ ထြက္ခြာ မႈ (Exit)နည္းလမ္းျဖစ္သည္။ အခ်ဳိ႕ျပည္သူမ်ားကေတာ့ ထုိ ဥပေဒကိုမႏွစ္သက္သည့္တိုင္ ေရငံုႏႈတ္ပိတ္ၿပီး ဆုပ္ကိုင္ထား ၾကသည္။ အႂကြင္းမဲ့သစၥာခံမႈ (Loyalty) နည္းလမ္းျဖစ္သည္။ အခ်ဳိ႕ျပည္သူမ်ားကေတာ့ အေျခ အေနေပးသည့္အခါ ဥပေဒကို ျပဳ ျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔အတြက္ ေတာင္း ဆိုမႈမ်ား၊ ဆႏၵျပမႈမ်ားႏွင့္ ညႇိႏိႈင္း ေဆြးေႏြးမႈမ်ားျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ ေဝဖန္မႈ (Voice)နည္းလမ္း ျဖစ္ပါသည္။

အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု(သို႔မ ဟုတ္) လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု အျပဳသေဘာေဆာင္သည့္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈလုပ္ႏိုင္ရန္ ေဝဖန္လႈပ္ရွားသည့္ ယဥ္ေက်းမႈထြန္းကားဖို႔ လုိအပ္ပါသည္။ ေဝဖန္မႈ၊ ေတာင္း ဆိုမႈမရွိလွ်င္ စိတ္ပ်က္ထြက္ခြာမႈ ႏွင့္ အႂကြင္းမဲ့သစၥာခံမႈတို႔က လူ႔ အဖြဲ႕အစည္းအနာဂတ္ကိုဆိတ္ သုဥ္းေစသည္။

ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈလုပ္ေန သည့္ႏိုင္ငံမ်ား၏ အစိုးရအဖြဲ႕မ်ား ကို ေစာင့္ၾကည့္ရာမွာလည္း ထြက္ခြာ၊ ေဝဖန္၊ သစၥာခံခ်ဥ္းကပ္နည္းကိုအသံုးျပဳ၍ရပါသည္။ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈကိုမယံုၾကည္၍ ႏႈတ္ ဆိတ္ၿပီးထြက္ခြာသြားမည္လား။ ကိုယ့္အဖြဲ႕အစည္းအလုပ္လုပ္ တာအကုန္မွန္သည္ဟု မ်က္စိ မွိတ္သစၥာခံယံုၾကည္မည္လား။ အားနည္းခ်က္မ်ားကို ေဝဖန္ ေထာက္ျပေတာင္းဆိုၿပီး ေရွ႕ ဆက္သြားမည္လားဆိုသည္ကို ေရြးခ်ယ္ၾကရပါသည္။ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈျပဳလုပ္ေနသည့္ အစိုး ရအဖြဲ႕ဝင္မ်ားေရြးခ်ယ္ၾကရမည္ ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအတြက္ လည္း ထြက္ခြာ၊ ေဝဖန္၊ သစၥာခံ ခ်ည္းကပ္နည္းကိုအသံုးျပဳ၍ရ သည္။ ပိုမိုတက္ႂကြပြင့္လင္းၿပီး အျပဳသေဘာေဆာင္သည့္ ယဥ္ ေက်းမႈကိုဖန္တီးႏိုင္ရန္ႏႈတ္ဆိတ္ထြက္ခြာျခင္းႏွင့္ အႂကြင္းမဲ့သစၥာ ခံျခင္းတို႔ကို ေရွာင္ရွားၿပီး ေဝဖန္ ေတာင္းဆုိသည့္ခ်ဥ္းကပ္နည္း ကိုက်င့္သံုးၾကရသည္။

လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းက အစုအဖြဲ႔မ်ားအားလံုးက ကိုယ့္ ကိုယ္ကိုယ္ အျပဳသေဘာေဆာင္ သည့္ေဝဖန္မႈမ်ားျပဳလုပ္ႏိုင္ခဲ့ လွ်င္ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ေနသည့္ အစြန္းတရားမ်ားကို တျဖည္းျဖည္းခ်ဳပ္ၿငိမ္းႏိုင္ပါလိမ့္မည္။

ေနာက္ဆံုးေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ တို႔အားလံုး အလုပ္လုပ္ေနၾက သည္မွာ တုိင္းျပည္၏အနာဂတ္ အတြက္ျဖစ္သည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အားလံုးအၾကားမွာ ဆံုမွတ္တစ္ခု ေတာ့ရွိေနသည္မွာ အေသအခ်ာ ျဖစ္ပါသည္။ လက္ဖက္ရည္က ညံ့ဖ်င္းေနသည္။ ဝန္ေဆာင္္မႈက အားနည္းလွသည္။ လက္ဖက္ ရည္ဆုိင္ပိုင္ရွင္ကို ေဝဖန္ေတာင္း ဆုိဖို႔အတြက္ ကြၽန္ေတာ္တို႔စားပြဲ ကထၾကပါစို႔။ ဆိုင္ပိုင္ရွင္က ကြၽန္ေတာ္တို႔၏ေတာင္းဆိုမႈကို တေလးတစားနားေထာင္ျပဳျပင္ ေပးပါမည္လား။။

Aye Chan Mon Credit To: 7 Day Daily

Post a Comment

 
Top