by hotnews_ACM Re-post 16-6-2014
ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္ မရွင္က ဘက္လိုက္တယ္။ တရားမွ်တမႈ မရွိဘူး။ သမၼတဦးသိန္းစိန္ အာဏာ ဆက္လက္တည္တံ့ခိုင္ျမဲေရး၊ စစ္တပ္ႏွင့္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာကို ဆက္လက္ထိန္း သိမ္းေရးကို အားေပးကူညီတဲ့ ေရြး ေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ျဖစ္တယ္လို႔ ျပည္သူ ေတြၾကားမွာ ေျပာဆိုေနၾကတာေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ၾကားသိေနရပါတယ္။ ေရြး ေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္တစ္ခုဟာ လြပ္လပ္ ၿပီး တရားမွ်တမႈရွိရမယ္၊ ဘက္လိုက္မႈ ကင္းရမယ္ဆိုတာ ႏိုင္ငံတကာစံႏႈန္း ေတြပါ။ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ တစ္ခု ဟာ ကစားပြဲတစ္ခုရဲ႕အကဲျဖတ္ဒိုင္လူႀကီး ပါ။ အသင္း(၂)သင္းယွဥ္ၿပိဳင္တဲ့ပြဲမွာ အသင္းတစ္သင္းဘက္က ဘက္လိုက္ၿပီး ဆံုးျဖတ္ေနမယ္ဆိုရင္ အဲဒါဒိုင္လူၾကီး မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ဒိုင္လူႀကီးဆိုတဲ့ စကားကိုက အဓိပၸာယ္အမ်ားၾကီး ရွိပါ တယ္။ အကယ္၍ ဒိုင္လူႀကီးက ဘက္ လိုက္ေနၿပီး တစ္သင္း၊ တစ္ဘက္ဘက္ မွာ ဘက္လိုက္ေနၿပီဆိုရင္ သူဟာ ဒိုင္လူ ႀကီးမဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ဒိုင္က မသမာ သူျဖစ္သြားပါၿပီ။ လူႀကီးဆိုတာ လူႀကီး လူေကာင္းလို ေနထိုင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အခုလက္ရွိ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ဟာျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္အလြန္ အေရးပါတဲ့ စာမ်က္ႏွာမွာ ပါ၀င္ေနပါ တယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ျမန္မာ ႏိုင္ငံေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ဟာ အျခား ႏိုင္ငံေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္မ်ိဳးနဲ႕မတူဘဲ အလြန္အကၽြံ အာဏာအပ္ႏွင္းျခင္း ခံထားရလို႔ပါပဲ။ ဥပမာအားျဖင့္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၉၉ ပါ ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ ၏တာ၀န္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ ပါသည္။
၃၉၉။ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္၏ တာ၀န္မ်ားမွာ ေအာက္ပါ အတိုင္းျဖစ္သည္-
(က) လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား က်င္းပျခင္း၊
(ခ) လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား ကိုႀကီးၾကပ္ျခင္း၊ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ခြဲအဆင့္ ဆင့္ကို ဖြဲ႕စည္းျခင္းႏွင့္ ႀကီးၾကပ္ေစျခင္း၊
(ဂ) မဲဆႏၵနယ္မ်ားသတ္မွတ္ျခင္း ႏွင့္ ျပင္ဆင္သတ္မွတ္ျခင္း၊
(ဃ) မဲစာရင္းမ်ားျပဳစုျခင္းႏွင့္ ျပင္ ဆင္ျခင္း၊
(င) သဘာ၀ေဘးအႏ္ၱရာယ္ေၾကာင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ နယ္ေျမလံုျခံဳေရး အေျခအေနအရေသာ္လည္းေကာင္း လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တေသာ ေရြး ေကာက္ပြဲက်င္းပႏိုင္ျခင္းမရွိသည့္ မဲဆႏၵ နယ္မ်ား၏ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို ေရႊ႕ ဆိုင္းျခင္း၊
(စ) ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာသို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒ မ်ားကို ဤဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီလည္းေကာင္း၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား၊ ညႊန္ၾကားခ်က္ စသည္မ်ားကို သက္ဆိုင္ရာ ဥပေဒမ်ား ႏွင့္အညီလည္းေကာင္း ထုတ္ျပန္ျခင္း၊
(ဆ) ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ အျငင္း ပြားမႈမ်ားကို စစ္ေဆးႏိုင္ေရးအတြက္ ဥပေဒႏွင့္အညီ ေရြးေကာက္ပြဲခံုအဖြဲ႕ မ်ား ဖြဲ႕စည္းျခင္း၊
(ဇ) ဥပေဒတစ္ရပ္ရပ္အရ ေပးအပ္ သည့္တာ၀န္မ်ားကို ထမ္းေဆာင္ျခင္း၊
အစရွိတဲ့ေကာ္မရွင္ရဲ႕ တာ၀န္ေတြ ကို ေတြ႕ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
မဲမသမာမႈအဲဒီေကာ္မတီရဲ႕တာ၀န္မ်ားကို ေလ့ လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ပုဒ္မ(ဃ)ပါ၊ ပုဒ္မ (င)ပါ၊ ပုဒ္မ (စ)ပါ၊ ပုဒ္မ (ဆ) ပါ၊ ပုဒ္မ (ဇ)ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ျပီး အေထြအထူး ေျပာစရာမရွိပါ။ ဒါေပမဲ့ ပုဒ္မ ၃၉၉ ပုဒ္ပါ မဲဆႏ္ၵနယ္သတ္မွတ္ ျခင္းႏွင့္ ျပင္ဆင္ျခင္းကို ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္အားအပ္ႏွံထားတာဟာ အလြန္ ကို ထူးဆန္းပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ မဲ ဆႏ္ၵနယ္သတ္မွတ္ထားတယ္ဆိုတာလည္း အလြန္အေရးႀကီးပါတယ္။ မဲဆႏ္ၵနယ္ သတ္မွတ္တယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ဟာ ေရြး ေကာက္ပြဲမသမာမႈျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိတဲ့ အဓိက အခ်က္ထဲမွာ ပါ၀င္ေနပါတယ္။ မဲဆႏ္ၵ နယ္သတ္မွတ္တဲ့အခါမွာ ကိုယ္သေဘာ က်တဲ့ လူမ်ိဳးအုပ္စုေတြ ဒါမွမဟုတ္ မိမိရဲ႕ လိုလားတဲ့ ပါတီအဖြဲ႕အစည္းကို မဲေပး ေထာက္ခံမယ့္သူေတြ အဓိကပါတဲ့အပိုင္း ကိုယူသြင္းၿပီး မဲဆႏၵနယ္တစ္ခုအျဖစ္ သတ္မွတ္တာမ်ိဳး ဒါမွမဟုတ္ ကိုယ္နဲ႔ မတူတဲ့ႏိုင္ငံေရးအယူအဆရွိတဲ့ အစုအဖြဲ႕ ဒါမွမဟုတ္ ကိုယ္နဲ႔မတူတဲ့ တိုင္းရင္း သားလူမ်ိဳးအုပ္စုကို မဲဆႏ္ၵနယ္အရ ခြဲျခမ္း ျခင္းအားျဖင့္ မဲကြဲသြားေအာင္ လုပ္ႏိုင္ ပါတယ္။ အဲဒီလို မဲဆႏ္ၵနယ္မသမာမႈမ်ိဳး လုပ္ခဲ့ရင္ ဒါမွမဟုတ္ အႏိုင္ရသင့္တဲ့အဖြဲ႕ က အႏိုင္မရဘဲနဲ႔ရသင့္တဲ့ မဲအေရအတြက္ မရရွိဘဲနဲ႔ ႐ႈံးနိမ့္သြားမွာမ်ိဳး ျဖစ္ႏိုင္ေခ် ရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာေရြးေကာက္ပြဲ မသမာမႈမွာဒါမ်ိဳးကdk(Gerry Mandering) လို႔ေခၚပါတယ္။Gerry Mandering ဆိုတဲ့ပုဂ္ၢိဳလ္က မဲဆႏၵနယ္ေတြကို စိတ္ တိုင္းက်ျပင္ဆင္ခဲ့လိုက္လို႔ မသမာမႈေတြ ျဖစ္ခဲ့ျခင္းအတြက္ အလြန္ကိုနာမည္ၾကီး ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ မဲဆႏၵနယ္သတ္ မွတ္ျခင္းလုပ္ငန္းစဥ္ဟာ မ်ားေသာအား ျဖင့္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ လႊတ္ေတာ္မွာပဲ ထားရွိေလ့ ရွိပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္မွာ မသမာမႈမျဖစ္ေအာင္ျငင္းခံုမႈေတြ ျပဳလုပ္ ၿပီးေတာ့မွ မဲဆႏၵနယ္ျပဳလုပ္ေလ့ ရွိပါ တယ္။ အခုေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၉၉ မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ကို မဲဆႏ္ၵနယ္မ်ား သတ္မွတ္ ႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရးရွိေနတာဟာ အလြန္ အကၽြံအာဏာေပးထားတာ ျဖစ္ေနပါ တယ္။
တရားစီရင္ေရးကို
ထို႔အတူ ပုဒ္မ ၃၉၉(ဆ)မွာ ေရြး ကာက္ပြဲဆိုင္ရာ အျငင္းပြားမႈမ်ားကို စစ္ ေဆးႏိုင္ေရးအတြက္ ဥပေဒႏွင့္အညီ ေရြးေကာက္ပြဲ ခံုအဖြဲ႕မ်ား ဖြဲ႕စည္းျခင္း ဆိုတဲ့အခ်က္ကလည္း ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ဟာ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပ႐ံု တင္မကဘဲနဲ႔ ေရြးေကာက္ပြဲ အျငင္းပြာမႈ ေတြကို ေျဖရွင္းခြင့္အာဏာရွိေနပါတယ္။ ဒါက ေကာ္မရွင္အေနနဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲ ဆိုင္ရာ တရားစီရင္ေရး အခန္းက႑ ရထားသလို ျဖစ္ေနပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာ မွာ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ဟာ တရား စီရင္ေရး ယႏၲရားေအာက္မွာပဲရွိတယ္။ တရားစီရင္ေရးယႏၲရားရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ကိုခံယူရေလ့ရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာမွာ ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အျငင္း ပြားမႈေတြျဖစ္လာခဲ့ရင္ တရားစီရင္ေရး ယႏၱရားရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္က အဓိကက်ပါ တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ တရားစီရင္ ေရးယႏၲရားကိုဂ႐ုမစိုက္ဘဲနဲ႔ ေရြးေကာက္ ပြဲဆိုင္ရာ အျငင္းပြားမႈေတြ၊ ဘယ္သူႏိုင္ ရမယ္၊ ဘယ္သူကေတာ့ မတရားလုပ္ တယ္ဆိုတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခြင့္အာဏာရွိေနတာ ဟာလည္း ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္မွာ အာဏာအလြန္အကၽြံရွိေနတာကို ျပေန ပါတယ္။ပုဒ္မ ၄၀၂ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ အာဏာ အလြန္အကၽြံရွိေနတဲ့ ေနာက္တစ္ခ်က္ ကေတာ့ ပုဒ္မ ၄၀၂မွာပါတဲ့ျပ႒ာန္းခ်က္ ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ပုဒ္မ ၄၀၂ ျပ႒ာန္းခ်က္ ကိုၾကည့္ရင္ ေအာက္ပါ ကိစ္ၥမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္၏ဆံုးျဖတ္ခ်က္ႏွင့္ေဆာင္ရြက္ ခ်က္မ်ားသည္ အၿပီးျပတ္ အတည္ျဖစ္ ေစရမည္ဟု ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အဲဒီ ေဖာ္ျပခ်က္မွာ (က) ေရြးေကာက္ တင္ ေျမႇာက္ျခင္းဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းမ်ား၊ (ခ) ေရြးေကာက္ပြဲခံုအဖြဲ႕မ်ား၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ မ်ား၊ အမိန္႔မ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္းသည့္ အယူခံ မႈမ်ားႏွင့္ ျပင္ဆင္မႈမ်ား၊ (ဂ) ႏိုင္ငံေရး ပါတီဆိုင္ရာ ဥပေဒအရ ဆံုးျဖတ္ေသာ ကိစၥရပ္မ်ား အစရွိသျဖင့္ ေဖာ္ျပထားပါ တယ္။ အဲဒီမွာ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ ပြဲ ေကာ္မရွင္ရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ အၿပီး ျပတ္အတည္ျဖစ္ေစရမည္ဟု ေဖာ္ျပထား တဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ဆိုင္တဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြ၊ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြ၊ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ အျငင္းပြားမႈႏွင့္ပတ္သက္တဲ့ ဆံုးျဖတ္ ခ်က္ေတြ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ဘယ္သူႏိုင္ သြားလဲ၊ ဘယ္သူ႐ႈံးသြားလဲ စတဲ့အခ်က္ ေတြကို ဆံုးျဖတ္ခြင့္အာဏာေပးတာဟာ အာဏာရွင္ေတြလိုျဖစ္ေနပါတယ္။ သူ႕ကို ထိန္းေက်ာင္းမယ့္ အဖြဲ႕အစည္းလည္း မရွိပါဘူး။
ဘယ္သူခန္႔လဲ အဲဒီေတာ့ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ ကိုဘယ္သူကခန္႔လဲဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္ တို႔ ၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။ ပုဒ္မ ၃၉၈(က) အရသမ္ၼတသည္ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ ဖြဲ႕စည္းရမယ္။ ယင္းသို႔ ဖြဲ႕စည္းရာတြင္ ဤဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါျပည္ေထာင္စု ၀န္ႀကီးခန္႕ထားျခင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ ဥက္ၠ႒အပါ အ၀င္ အဖြဲ႕၀င္ အနည္းဆံုး ၅ ဦးကို ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးခြင့္ အာဏာေပးထား ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ဟာ သမၼတကို သစၥာခံထား ရတဲ့ သေဘာမ်ိဳး ျဖစ္ေနပါတယ္။ ႏိုင္ငံ တကာမွာ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ကို ခန္႔အပ္မယ္ဆိုရင္ သမ္ၼတ စိတ္တိုင္းက် ခန္႔အပ္လို႔မရပါဘူး။ သမ္ၼတက သူခန္႔ အပ္ရမယ့္ လူေတြကို လႊတ္ေတာ္ကို တင္ျပရေလ့ ရွိပါတယ္။ ဥပေဒျပဳလႊတ္ ေတာ္ အဆင့္ဆင့္ အတည္ျပဳမွသာလွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္အတည္ ျဖစ္ပါ တယ္။ အခုေတာ့ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မ ရွင္ကို သမ္ၼတက စိတ္တိုင္းက်ခန္႔အပ္ခြင့္ ရွိေနတဲ့အတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ ဟာ အစိုးရအဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္ သမၼတရဲ႕ လက္ေအာက္ခံသေဘာမ်ိဳး ျဖစ္ေနပါ တယ္။ ဒါအျပင္ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ က ပုဒ္မ ၃၉၉ ပါျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ ေသာ္လည္းေကာင္း ပုဒ္မ ၄၀၂ပါျပ႒ာန္း ခ်က္အရေသာ္လည္းေကာင္း အာဏာ အလြန္အကၽြံရွိေနတဲ့အတြက္ သမၼတရဲ႕ ၾသဇာခံ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ဟာ အာဏာရွင္ဒိုင္္္လူႀကီးျဖစ္သြားၿပီး သူထင္ သလိုလုပ္ခြင့္၊ ဆံုးျဖတ္ခြင့္ ရသြားေတာ့ တာပါပဲ။ ႏုိင္ငံတကာမွာ ေရြးေကာက္ပြဲ ဆိုင္ရာ အျငင္းပြားမႈ ကိစၥရပ္ေတြကို တရားေရးက႑က စီရင္ေဆာင္ရြက္ေလ့ ရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာေတာ့ သမ္ၼတကခန္႕အပ္တဲ့ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္ မရွင္ကို ဘယ္သူရဲ႕သေဘာတူညီခ်က္မွ မလိုဘဲ ကိုင္ပိုင္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ေပးထား ၿပီး၊အာဏာအလြန္အကၽြံရွိေနတဲ့အတြက္ ေၾကာင့္မို႔လို႔ လက္ရွိေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္ မရွင္ဟာ တည္ဆဲအစိုးရ၏ အက်ိဳးစီးပြား ကိုေစာင့္ျခင္းႏွင့္ တည္ဆဲအစိုးရ၏ လက္ ေအာက္ခံအဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္ေနတယ္ဆို တာကို ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၉၈ (က) ပုဒ္မ ၃၉၉၊ ပုဒ္မ ၄၀၂ စတဲ့ ပုဒ္မေတြကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ သိရွိႏိုင္ေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါတယ္။
လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ကိစၥ
ဒါ့အျပင္လႊတ္ေတာ္က ေဆာင္ရြက္ ရ မယ့္ကိစ္ၥေတြမွာ ၀င္ေရာက္လုပ္ကိုင္ ေနပါတယ္။ မဲဆႏၵနယ္ေျမ သတ္မွတ္ ခ်က္ကိစၥက ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ေဆာင္ရြက္ရမွာျဖစ္ေပမယ့္ ပုဒ္မ ၃၉၉ အရ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္မွာ ေဆာင္ ရြက္ခြင့္ရွိေနပါတယ္။ ထို႔ျပင္ ႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ထိန္းခ်ဳပ္ ဖို႔ကိုလည္းပဲ ပုဒ္မ ၃၉၉ အရ ေကာ္မရွင္ မွာ အာဏာရွိေနပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ပုဒ္မ ၄၀၂ အရ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ေသာ္ လည္းေကာင္းလို႔ ပါ၀င္ေနတဲ့အတြက္ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ ဟာ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာကို ႏိုင္ငံတကာ စံနႈန္းမ်ားႏွင့္မေလ်ာ္ညီဘဲ ရရွိထားတယ္ လို႔ ေျပာရပါလိမ့္မယ္။ ဒါ့အျပင္ ေရြး ေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ကို သမၼတက တုိက္ ႐ိုက္ခန္႔အပ္တာျဖစ္တဲ့အတြက္ အစိုးရ အဖြဲ႕ရဲ႕ လက္ေအာက္ခံအဖြဲ႕မ်ိဳး ျဖစ္ေန တာေတြ႕ရပါတယ္။
ဖြဲ႕စည္းပံုနဲ႔ညီရဲ႕လား အဲဒီျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ခဏထား ၿပီးကၽြန္ေတာ္တို႔ကလက္ရွိ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ဟာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒပါစံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ညီ၊မညီကို ေလ့လာ ၾကည့္ရေအာင္ပါ။၂၀၀၈ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒပုဒ္မ ၃၉၈(ခ)(၇)မွာ ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ ဖြဲ႕စည္းမႈႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ယခုလိုျပ႒ာန္းထား ပါတယ္။ ပုဒ္မ ၃၉၈(ခ)(၇) ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ႏွင့္အဖြဲ႕၀င္မ်ား သည္ ႏိုင္ငံေရး ပါတီ၀င္မဟုတ္သူျဖစ္ရ မည္။ အဲဒီျပ႒ာန္းခ်က္မွာ ႏိုင္ငံေရးပါတီ ၀င္မဟုတ္သူျဖစ္ရမယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါ တယ္။ ေရြးေကာက္ ပြဲေကာ္မရွင္ တစ္ခု ဟာ ဒိုင္တစ္ခုပဲျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရး အာဏာကို ရယူၾကမယ့္ ႏုိင္ငံေရးပါတီ ေတြအတြက္ ဒုိင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပါတီတစ္ခုခုရဲ႕ လက္ေအာက္ခံ ျဖစ္လို႔မရပါဘူး။ ႏိုင္ငံတကာမွာ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲေရးေကာ္မရွင္၊ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ အဆံုး အျဖတ္ေပးတဲ့အဖဲြ႕၊ ေကာ္မတီ၊ ေရြး ေကာက္ပြဲဆိုင္ရာေကာ္မရွင္ အဂတိတိုက္ ဖ်က္ ေရးေကာ္မရွင္စတဲ့ အဖြဲ႕အစည္း ေတြဟာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕ေတြနဲ႔မဆိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံေရး ပါတီေတြရဲ႕ လက္ေအာက္ခံ မဟုတ္တ့ဲသီးျခားလြတ္လပ္တဲ့ေကာ္မရွင္ ေတြ ျဖစ္ေလ့ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ပုဒ္မ ၃၉၉ ပုဒ္မခြဲ(ခ)(၇)အရ ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပဲြေကာ္မရွင္ အဖြဲ႔၀င္ေတြ ဟာ ႏိုင္ငံေရးပါတီ၀င္မဟုတ္ရဘူးဆိုတဲ့ အခ်က္က အလြန္ သဘာ၀က်ပါတယ္။ လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ကို ၾကည့္ပါ။ ဥကၠ႒ျဖစ္တ့ဲ ဦးတင္ေအးကိုယ္တုိင္ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီရဲ႕ ဗဟိုေကာ္မတီ၀င္တစ္ေယာက္ျဖစ္သလို ယင္းပါတီကိုကိုယ္စားျပဳ၍ ေရြးေကာက္ ပြဲ၀င္ထားေသာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္တစ္ဦးလည္းျဖစ္ပါတယ္။ ဦးတင္ ေအးဟာ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီက ထြက္ၿပီး သား၊ ဒါေၾကာင့္ ပါတီ၀င္မဟုတ္ဘူးလို႔ ေစာဒကတက္စရာရွိပါတယ္။ ပုဒ္မ ၃၉၉ ကိုေသခ်ာဆန္းစစ္ၾကည့္ရပါ့မယ္။ အဲဒီ ျပ႒ာန္းခ်က္ဟာ ႏိုင္ငံေရးပါတီတစ္ခုနဲ႔ ဆက္စပ္မႈမရွိရဘူး၊ စပ္ယွက္မႈမရွိရဘူးလို႔ သက္ေရာက္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဦးတင္ ေအးက ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီမွာ ၾသဇာရွိသူ တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ႏုတ္ထြက္ ထားတယ္ဆိုေပမဲ့ သူဟာ ပါတီက ႏုတ္ထြက္ထားရင္ေတာင္မွ အႏွစ္သာရ အရ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီဟာ သူ႔ရဲ႕မိခင္ ပါတီျဖစ္ပါတယ။္ ဒါေၾကာင့္ ပုဒ္မ ၃၉၉ ပုဒ္မခြဲ (ခ) (၇)ရဲ႕အႏွစ္သာရ ကိုၾကည့္ရင္ လက္ရွိေသာ္လည္းေကာင္း၊ အတိတ္က ေသာ္လည္းေကာင္း ႏိုင္ငံေရးပါတီတစ္ ခုခုႏွင့္ ပတ္သက္ထားသူမျဖစ္ရဘူးလို႔ သက္ေရာက္ပါတယ္။ ဒါမွသာလွ်င္ ေရြး ေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ဟာဘက္မလိုက္ဘူး ဆိုတဲ့ သူ႕ရဲ႕အေျခခံမူအေပၚမွာ တည္ ရွိရမွာပါ။ အဲဒီအေျခခံမူအရ ပုဒ္မ ၃၉၉ ပုဒ္မခြဲ(ခ)(၇)အရ ဦးတင္ေအးဟာ သူ႕ရဲ႕ ဥကၠ႒ရာထူးက ႏုတ္ထြက္ေပးရမွာပါ။ ႏုတ္မထြက္ဘူးဆိုရင္သူဟာ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ခ်ိဳးေဖာက္သူျဖစ္ေနပါ ၿပီ။ အဲဒီမွာ ထပ္ၿပီးေျပာထားတာက လႊတ္ ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မျဖစ္ရဘူးဆို တာပဲပါပါတယ္။ ျဖစ္ေနပါက ႏုတ္ထြက္ ၿပီး လုပ္ခြင့္ရွိတယ္လို႔ မပါပါဘူး။ လႊတ္ ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ျဖစ္ၿပီး ႏုတ္ထြက္ ထား သူ႔ကိုလက္ခံသည္လို႔ ေရးမထား ပါဘူး။ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္အျဖစ္ အေရြးခံထားသူဟာ အေရြးခံတယ္ဆိုက တည္းက ႏိုင္ငံေရးပါတီတစ္ခုကို မ်ား ေသာအားျဖင့္ ကိုယ္စားျပဳေလ့ရွိပါတယ္။ သူ႔မွာ ဘက္လိုက္မႈဆိုတာရွိေနပါတယ္။ ဒါကိုႏုတ္ထြက္ေစၿပီး ေကာ္မရွင္မွာပါေစ တာဟာ ဦးတင္ေအးအပါအ၀င္ ေကာ္မ ရွင္အဖြဲ႕၀င္အာလံုးဟာ ႏိုင္ငံေရးပါတီ၀င္ မဟုတ္သူျဖစ္ရမည္။ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္ စားလွယ္မျဖစ္ရဘူးဆိုတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ ေတြနဲ႔ ဆန္႔က်င္ေနပါတယ္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ခ်ိဳးေဖာက္ ေနရာေရာက္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္ကို ၪဏ္ပညာရွိရွိစဥ္းစားၾကည့္ရင္၊ သံုးသပ္ ၾကည့္ရင္ ဦးတင္ေအးကို လက္ရွိေကာ္မ ရွင္ဥကၠ႒ရာထူးကဖယ္ရွားဖို႔သင့္ပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒဟာ ဘာမွမဟုတ္တဲ့အရာမေရာက္ တဲ့ ဥပေဒျဖစ္သြားမွာပါ။ အထူးသျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲေတြရွိတဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္က အေရးႀကီးပါ တယ္။ဒါကိုခ်ိဳးေဖာက္ေန တာကဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို အေလးမထားတာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္မို႕ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ဥက္ၠ႒ ဦးတင္ေအးကို လက္ရွိ ရာထူးကေန ဖယ္ရွားပစ္ ဖို႔လိုပါတယ္။ သူ႔ေနရာမွာအတိတ္ကေသာ္လည္းေကာင္း၊ လက္ရွိေသာ္လည္းေကာင္း မည္သည့္ ပါတီႏွင့္မွ်မပတ္သက္ခဲ့တဲ့လူတစ္ေယာက္ ကိုေျပာင္းလဲတာ၀န္ေပးအပ္သင့္ပါတယ္။ အစိုးရအေနနဲ႔လည္း ေကာ္မရွင္ဥကၠ႒နဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး အျငင္းပြားမႈေတြ ျဖစ္ေန တာကို ရပ္ဆိုင္းႏိုင္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးပါတီ အခ်င္းခ်င္းၾကား စည္းလံုးမႈကို ပို၍ခိုင္မာ ေစပါလိမ့္မယ္။
Aye Chan Mon Credit To: http://www.hotnewsweekly.com
http://www.ayechanmon-news1.com/
Post a Comment