0

ဒီကေန႔ ကမၻာမွာ ၿပိဳင္ဆိုင္ျခင္း ၿပိဳင္ရင္း ၿပိဳင္ရင္းနဲ႔
ေနာက္က်ေတာ့ တိုက္ခိုက္ျခင္း၊ တိုက္ခိုက္လို႔မရေတာ့
တိတ္တဆိတ္ စြပ္စြဲျခင္း၊ ဒါေတြဟာ Competition,
fighting, assassination, abusing၊ ဒီမေကာင္းမႈေတြ
အားလံုး ဘယ္ကေန စတင္ေပါက္ဖြားသလဲဆိုရင္
(The thought of selfishness)
“အတၱဆန္လြန္းတဲ့ အေတြး”ကေန ေပါက္ဖြားတာ။

ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ အနတၱသုတ္။
အဲဒီ အနတၱသုတ္ကို နားလည္ရမွာက “ငါ”ဆိုတာကိုေမ့ထား၊
“ငါ” ဆိုတာကို ေမ့ႏိုင္မွ ငါ့ဥစၥာဆိုတာ ေမ့လုိ႔ရတယ္။
ငါကို သိပ္ၿပီးေတာ့ ေ႐ွ႕တန္းတင္လာရင္ ေနာက္က
ငါ့ဥစၥာပါ ေရာက္လာေရာ။

ဒီေတာ့ ဘာျဖစ္လဲဆိုရင္ “ေမတၱာ၊ က႐ုဏာ၊ မုဒိတာ”
ေခါင္းပါးလာတယ္။
အဲဒီ ေနာက္ပိုင္းမွာ (Competition) ငါနဲ႔ သူနဲ႔ ၿပိဳင္မယ္။
ၿပိဳင္ဆိုင္ျခင္းရဲ႕ေနာက္မွာ (Fighting) ငါက သူကို တိုက္မယ္။
သူက ငါ့ကို တိုက္မယ္။ “တိုက္ခိုက္ျခင္း”ကေန (Abusing)
“စြပ္စြဲျခင္းေတြ” ဆက္လာမယ္။
စြပ္စြဲလို႔မရေတာ့ (assassination) “လုပ္ၾကံသတ္ျဖတ္တာ”ေတြ၊
ဘာေတြထည့္ ေရာက္လာကုန္ေရာ။

အတူေနတဲ့ ငါရဲ႕ ေလာကႀကီး၊
ငါရဲ႕ Socity၊ ငါရဲ႕ (Environment) အတြက္. . .
၁။ ေကာင္းက်ိဳးျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ပါရေစ။
၂။ ဒုကၡျဖစ္ေအာင္ မေဆာင္ရြက္ၾကပါနဲ႔။

အဲဒီ စိတ္ကူးေတြမေပါက္ၾကေတာ့ ဘာ့ေၾကာင့္လဲ ဆိုလို႐ွိရင္
ပညာမဲ့တာ။ ေမတၱာ၊ က႐ုဏာ၊ ခႏၲီ ကင္းမဲ့တာကေနၿပီးေတာ့
“ပညာ”ကင္းမဲ့သြားတယ္။ “ေမတၱာ” အားနည္းတဲ့ပုဂၢိဳလ္
“ပညာအား”လည္း ေလ်ာ့သြားတယ္။

Lack of wisdome in the world today လို႔ေျပာရင္
ဒီ ကေန႔ကမၻာမွာ “ပညာမဲ့”တာဟာ ဘယ္က စသလဲ။
“အတၱဆန္”လြန္းတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ပညာမဲ့တာ။
Philosopher ေတြက ဒါကို ေျပာင္းျပန္ ျပန္ေျပာတယ္။
အတၱဆန္လြန္းတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ပညာမဲ့တာ။
ပညာမဲ့လြန္းတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အတၱဆန္တယ္တဲ့။

တို႔ငယ္ငယ္က သင္ထားတဲ့ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္မွာ-
“အဝိဇၨာပစၥယာ သခၤါရာ၊ သခၤါရပစၥယာပိ အဝိဇၨာ”
ဘယ္သူမွ မသင္ဖူးဘူး။သင္ဖူးလား။
ဘယ္နား႐ွိမွန္းေတာင္ မသိဘူး။
အဝိဇၨာပစၥယာ သခၤါရာ။
အဲဒီလိုပဲ “သခၤါရပစၥယာပိ အဝိဇၨာ”လည္း ႐ွိတယ္။
ေဝဒနာပစၥယာ တဏွာ။
တဏွာပစၥယာပိ ေဝဒနာလည္း ႐ွိရမယ္။

“အဝိဇၨာပစၥယာ သခၤါရာ၊ သခၤါရပစၥယာပိ အဝိဇၨာ”ဆိုတဲ့
အယူအဆ႐ွိသလိုပဲ၊ “သခၤါရပစၥယာ အဝိဇၨာ”ဒါလည္းပဲ ရွိရမယ္။
ေနာက္တစ္ခါ “သခၤါရပစၥယာ ဝိဉာဏံ” လို႔႐ွိခဲ့ရင္
“ဝိဉာဏပစၥယာပိ သခၤါရာ”ဒါလည္းပဲ ႐ွိရမယ္။

အဲဒီေတာ့ ဝိဘဂၤဆိုတဲ့ စာလံုးဟာ ေဝဖန္တာ စိစစ္တာ။
ေဝဖန္စိစစ္တဲ့ဉာဏ္ဟာ သိပ္အဖိုးတန္တယ္။
တစ္သမတ္တည္း သြားရမယ္လို႔ မွတ္မေနနဲ႔။

ဥပမာအားျဖင့္ . . . “သီလ၊ သမာဓိ ၊ပညာ” စာလံုး(၃) လံုးကို
တန္းစီေျပာတယ္။ “သီလ အရင္က်င့္၊ သီလျပည့္စံုမွ သမာဓိက်င့္၊
သီလမျပည့္စံုဘဲနဲ႔ သမာဓိ မက်င့္နဲ႔ဦး” ဒီလို မဟုတ္ဘူး။

“ပညာ ေနာက္ဆံုး မွာမို႔လို႔ ေနာက္ဆံုးမွက်င့္၊
သမာဓိ မျပည့္စံုမခ်င္း ပညာ မလုပ္နဲ ့၊
ဝိပႆနာမလုပ္နဲ႔ ” ဒီလိုဆိုလိုတာ မဟုတ္ဘူး။
(၃) ခုလံုးဟာ တစ္ၿပိဳင္နက္တည္း လုပ္လို႔ရတယ္။

အဲဒီေတာ့ ေဒသနာေတြကို (Traditional Learning)
အစဥ္အလာအတိုင္းသင္ေနရင္ ဒီအသိဉာဏ္ဟာ
(Develop) ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ဘူး။
သင္ၾကားတဲ့နည္းစနစ္၊ သင္ယူတဲ့နည္းစနစ္ ဒါေတြကို
က်ယ္က်ယ္ျပန္ ့ျပန္ ့ နားလည္ဖို႔ဆိုရင္ က်ယ္က်ယ္ျပန္ ့ျပန္ ့
သင္နည္းေတြ ႐ွိရမယ္။အဲဒီေတာ့ ဝိဘဂၤဆိုတာ
ေဝဖန္စိစစ္တာ၊ အဘိဓမၼာ (၇) က်မ္းမွာ
ဒုတိယက်မ္းဟာ ဝိဘဂၤ- ဝိဘင္းေခၚတယ္။
အဲဒီမွာဖတ္။

ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ဝိဘင္း သုတၱႏၲဘာဇနိယအခန္းမွာ
“အဝိဇၨာပစၥယာ သခၤါရာ၊ သခၤါရပစၥယာပိ အဝိဇၨာ” ႐ွိပါတယ္။
ေျပာင္းျပန္ ေလွ်ာက္ေဟာတာ၊ ဒါဘုရားေဟာတာ။
အဲဒါ လူေတြလည္း မသိ၊ ဆရာေတာ္ သံဃာေတြလည္း မေဟာဘူး။
တစ္ေယာက္တစ္ေလက ဒီေခ်ာင္ႀကိဳေခ်ာင္ၾကားက
ကတ္သီးကတ္သတ္ စာေတြေတြ႕ၿပီး ဘယ္က်မ္းက
ဘယ္ေနရာမွာဆိုတဲ့ က်မ္းၫႊန္းကိုမေျပာဘဲနဲ႔
ေဟာလိုက္ေရာ၊ ေဟာ . . . အဲဒီ တစ္ေယာက္တည္းေသာ
ပုဂိၢဳလ္က အစဥ္အလာသမားေတြၾကားထဲမွာ
ဆန္႔က်င္ဘက္ဝါဒီ ျဖစ္သြားတယ္။

အဲဒါေၾကာင့္ မိလိႏၵမင္းႀကီးက ဇမၺဴဒီပါ ေရာက္လာၿပီးေတာ့
သံဃာေတာ္ေတြကို ေတြ႕တိုင္း ေမးခြန္းေတြ
ေလွ်ာက္ေလွ်ာက္ၿပီး ေမးလိုက္တာ သံဃာေတာ္ေတြက
သူေမးတာ မေျဖႏိုင္ေတာ့ ေတာထဲမွာေျပးၿပီး
သြားပုန္းေနၾကရတယ္။ ဟိမဝႏၲာမွာ သြားပုန္းၾကတယ္။

မိလိႏၵမင္းက ဘာေျပာသလဲ . . .
“အယံ ဇမၺဴဒီေပါ ပ႑ိေတဟိ သုေညာ”လို႔ ဒီလိုေျပာတယ္။

ေဟာဒီ ဇမၺဴဒီပါမွာ ပညာ႐ွိ ဆိတ္သုဥ္းသြားၿပီ။
ကိုယ့္ပတ္ဝန္းက်င္ကိုၾကည့္၊
ေလာကႀကီးက တစ္ခါတစ္ခါ သိပ္ၿပီး ဆိတ္သုဥ္းတယ္။
ေလးနက္တဲ့ အေတြးအေခၚလည္း မ႐ွိဘူး။
ႀကီးက်ယ္ ျမင့္ျမတ္တဲ့ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္လည္း မ႐ွိဘူး။

ဘုရားသားေတာ္၊ သမီးေတာ္ေတြ ဘုရားရဲ႕ အဆံုးအမကို
ဘယ္လိုသင္ၾကားရမယ္ဆိုတာ စိတ္ကူးထဲမွာကို မ႐ွိဘူး။
လူေတြကို စိတ္ကူးၿပီးေတာ့ လူေတြလိုေန၊
လူေတြလို သြားေနၾကတာ သူတို္႔ရဲ႕ဘဝကို သူတို႔
(Upgrade) ျမႇင့္တင္ဖို႔ရာ စိတ္ကူးကို မ႐ွိဘူး။

အဲဒီ အေတြးအေခၚေတြ ေအာက္တန္းက်လြန္းတဲ့အတြက္ေၾကာင့္
ဘဝဟာ ေျဖးေျဖးခ်င္း ေျဖးေျဖးခ်င္း အလုပ္ေတြေရာ ၊
အေျပာေတြေရာ ေအာက္တန္းက်ၿပီး
ဟို ေအာက္ေရာက္သြားတာ။
အမိႈက္ပံုထဲ အပစ္ခံရတဲ့ ေၾကးခြက္လို ျဖစ္သြားတာဟာ
အမ်ားႀကီးပဲ။ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ အဖြဲ႔အစည္းကို ၾကည့္ၾက။

အဲဒါေၾကာင့္. . .
●(Right thought) သမၼာသကၤပၸ အေတြးမွန္ရမယ္။
●(Right understanding) အသိမွန္ရမယ္။
(Right vision) အျမင္မွန္ရမယ္။
သမၼာဒိ႒ိနဲ႔ သမၼာသကၤပၸကို ေျပာတာပါ။

အဲဒီေတာ့ ကမၻာေလာကႀကီးမွာ ဒီလိုျဖစ္ေနတဲ့ ဒုကၡေတြ၊
(The whole world is full of suffering and sorrow)
တစ္ကမၻာလံုး ေသာကေတြ ပရိေဒဝေတြ ဒုကၡေတြ အျပည့္။
အဲဒီဒုကၡေတြရဲ႕ (Starting point) စတင္တဲ့အခ်က္က
ဘာလဲလို႔ေမးရင္ ေနာက္တစ္ခု အခုေျပာေနတာေနာ္
(Lack of wisdome) ပညာမဲ့တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ျဖစ္တာ။
ပညာက ဘာေၾကာင့္မဲ့သြားသလဲဆိုရင္ ႏွလံုးသားမွာ
မြန္ျမတ္တဲ့ အရည္အခ်င္း မ႐ွိလို႔။

ႏွလံုးသား၏ မြန္ျမတ္ေသာ အရည္အခ်င္းက ဘာလဲ။
“ေမတၱာ၊ က႐ုဏာႏွင့္ ခႏၲီ။”
အဲဒီ (၃) ခု ကင္းမဲ့သြားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္
(The lack of quality in the heat) ဆိုရင္
ဟိုဘက္က (Became the Lack of wisdom) ပညာလည္းမဲ့တယ္။
ပညာမဲ့ၿပီဆိုရင္ ေမတၱာ က႐ုဏာလည္း ကင္းမဲ့သြားၿပီ။

“အဝိဇၨာ ပစၥယာ သခၤါရာ၊ သခၤါရပစၥယာပိ အဝိဇၨာ”
ဆိုတဲ့အတိုင္းပဲ အျပန္အလွန္ သြားတာ။
ဒါေၾကာင့္ ဒီ (၂) ခုဟာ မ႐ွိမျဖစ္တဲ့ အရည္အခ်င္း။

အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေျပာရင္ (၂) လံုးတည္းပဲ။
က႐ုဏာႏွင့္ ပညာ၊ (Compassion and wisdom) ။
က႐ုဏာတရားနဲ႔ ပညာတရားနဲ႔ ဒီ(၂) ပါးတို႔
(Prerequisite quality of mankind) လူ႔ဘဝ ၊
လူ႔ေလာက လူသားတိုင္းမွာ မ႐ွိမျဖစ္ အထူးလိုအပ္တဲ့
အရည္အခ်င္း (၂) ပါး။ အဲဒါ ဘာေခၚသလဲ၊
Noble quality ဒီလိုေခၚမယ္။

အဲဒီေတာ့ ပညာဆိုတဲ့ ဥစၥာကေတာ့
အေၾကာင္းနဲ႔အက်ိဳးကို စနစ္တက် နားလည္တယ္။
(The source of problems of life) ဘဝရဲ႕ျပႆနာေတြ
ဘယ္က စသလဲ ဆိုတာကို အမွန္အတိုင္း သိတယ္။

(True understanding) သစၥာကို သိတာဟာ ပညာမွာ အျမင့္ဆံုးပဲ။
အေျခခံ အသိဉာဏ္ (Basic wisdom) ကေတာ့
“ေကာင္းမႈနဲ႔ မေကာင္းမႈ”သိတာ။
အဲဒီၾကားထဲမွာ အဆင့္ေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။
အေျခခံ အသိဉာဏ္ ဘယ္က စသလဲ
ေကာင္းမႈ၊ မေကာင္းမႈ သိတာက စတယ္။
“ပါပံ ပုညံ မနတိ ဇာနာတီတိ မႏုေႆာ”
ပါပနဲ႔ ပုညကို သိမွ လူ။

အလယ္ေကာင္က ဉာဏ္စဥ္ေတြ အကုန္ေက်ာ္လိုက္ေတာ့
အျမင့္ဆံုးက သစၥာကိုသိမွ အရိယာ။ လူသာမာန္ထက္
အရိယာလူတစ္ေယာက္ျဖစ္ဖို႔ရန္ အျမင့္ဆံုးအသိက သစၥာ။
သစၥာတရားကို မသိသမွ် ေလာကရဲ႕ ျပႆနာေတြဟာ
ေျဖ႐ွင္းလို႔ မရၾကဘူး။ ဘဝမွာ ဒုကၡေတြ ႁပြမ္းေနတာဟာ
သစၥာကိုသိတယ္ဆိုတဲ့ ပညာကင္းမဲ့မႈေၾကာင့္ ဒါေတြ ျဖစ္တာ။
အမွန္တရားကိုသိတဲ့ သစၥာဉာဏ္ကိုရၾကရင္
လူသားေတြရဲ႕ ဘဝမွာ ခရီးၾကမ္းႀကီးဟာ ၿပီးဆံုးသြားၿပီ။
အစြန္းတစ္ဖက္ (Full of love, Full of compassion,
full of patience) ေမတၱာ၊ ကရုဏာ၊ ခႏၲီ ကေတာ့ အျပည့္ပဲ။

ဒါေၾကာင့္ ေမတၱာ၊ ကရုဏာ၊ ခႏၶီသာ အားေကာင္း၍
ပညာမတတ္ခဲ့ရင္ “သူေတာ္ေကာင္း လူအႀကီး” ျဖစ္သြားတယ္။

(Noble quality) မြန္ျမတ္ေသာ အရည္အခ်င္း (၂)ပါး၊
အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေျပာရင္ က႐ုဏာနဲ႔ပညာ (Compassion and wisdom) ။
အဲဒီ (၂) ခုကို (Must be balance in your heart)
ရင္ထဲ ႏွလံုးထဲမွာ ဟန္ခ်က္ညီညီျဖည့္ထား။
ပညာ႐ွင္ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ေျပာတယ္။

Compassion is a quality of heart, wisdom is a quality of mind.

ဒါက ၾကံဖန္ေျပာတာ။
လူ႔ဘဝရဲ႕ အရည္အခ်င္း မ႐ွိမျဖစ္တာ ဒီ (၂) ခု။
က႐ုဏာအားေကာင္းလို႔ ေမတၱာ၊ ခႏၲီေတြလိုက္လာမယ္။
သူေတာ္ေကာင္းပဲလို႔ ခ်ီးမြမ္းခံရမယ္။
ပညာမပါရင္ ေလာကေရးရာ အသာထားဦး၊
ဓမၼေရးရာမွာ ဝိပႆနာကို ဘာနဲ႔သြားမလဲ၊
ေမတၱာတရားနဲ႔၊ က႐ုဏာတရားနဲ႔ အားလံုး ျဗဟၼာျပည္အထိေတာ့
သြားလို႔ရတယ္၊ ဟိုဘက္ေက်ာ္တက္လို႔ မရေတာ့ဘူး။

(၃၁) ဘံုအျပင္ဘက္ကို ေဖာက္ထြက္ခ်င္ရင္ ပညာနဲ႔ထြက္ရမယ္။
အဲဒါေၾကာင့္ ဒီ (၂) ခု ဟန္ခ်က္ညီေအာင္ႀကိဳးစား။
(Noble quality) အရိယာသူေတာ္ေကာင္းတို႔၏
အရည္အခ်င္းသည္ “က႐ုဏာတရားနဲ႔ ခႏၲီတရား”
ဒီ (၂) ပါး ျဖစ္ပါတယ္။

ပညာရဲ႕အနိမ့္ဆံုးအသိက ေကာင္းမႈ၊ မေကာင္းမႈ။
အျမင့္ဆံုးအသိက သစၥာ။
အဲဒီအသိ႐ွိရင္ လူပီသသြားတယ္။
သို႔ေသာ္ က႐ုဏာကင္းမဲ့ရင္ “လူမိုက္ ပညာတတ္”၊
က႐ုဏာတရားသာျပည့္စံု ပညာမတတ္ရင္
“သူေတာ္ေကာင္း လူအ”။

အဲဒီေတာ့ အားလံုး တပည့္ေတြ၊ သက်ဓီတာေတြေရာ၊
သက်ပုတၱေတြေရာ “လူအ” လည္း မျဖစ္ရေအာင္၊
“လူမိုက္”လည္း မျဖစ္ရေအာင္ ဘာနဲ႔ ဘာကို ျဖည့္ရမလဲဆိုရင္
က႐ုဏာ၊ ပညာ (၂) ပါး၊ လူသားေတြရဲ႕
မ႐ွိမျဖစ္လိုအပ္တဲ့ အရည္အခ်င္း (၂) ပါး ျပည့္စံုေအာင္
ဒီဘဝမွာ ျဖည့္စြက္ၾက၊ ႀကိဳးစားၾက၊ အားထုတ္ၾက။

-【သီတဂူ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး
ေဒါက္တာ အ႐ွင္ဉာဏိႆရ】

Dhamma Dãna Source ►
မူရင္းဓမၼဒါန - ကိုလွိဳင္တိုး &
www.facebook.com/youngbuddhistassociation.mm

Aye Chan Mon# Credit To :Young Buddhist's Association
https://www.facebook.com/excellencemedia
21

Post a Comment

 
Top