0


ေကာလာဟလ (Rumour) ကို လူတစ္ဦးမွ တစ္ဦးသို႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားေသာ အတည္မျပဳႏုိင္သည့္ အေၾကာင္းအရာ သို႔မဟုတ္ ရွင္းျပခ်က္ တစ္ရပ္အျဖစ္ ႐ႈျမင္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္တြင္ Pendleton ၏ ေကာလာဟလမ်ားကို သုေတသန ျပဳမႈအရ လူမႈေဗဒ၊ စိတ္ပညာႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရး ေလ့လာခ်က္မ်ားတြင္ ေကာလာဟလကို အဓိပၸာယ္ သတ္မွတ္ရာ၌ မ်ားစြာကြဲလြဲခ်က္မ်ား ရိွေနေၾကာင္း သိရသည္။

လူမႈသိပၸံ ပညာရပ္တြင္ ေကာလာဟလဟူသည္ တိက်ေသာ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ မရိွသည့္ စိတ္ကူးထည္ တစ္ခုမွ်သာ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ သီအိုရီ အမ်ားစုက ေကာလာဟလမ်ားတြင္ မွန္မမွန္ကို လ်င္ျမန္စြာ သို႔မဟုတ္ ဘယ္ေတာ့မွ အတည္ျပဳ၍ မရေသာ ေဖာ္ျပခ်က္တစ္မ်ဳိး ပါ၀င္ေနေၾကာင္းကိုမူ သေဘာတူၾကသည္။ ပညာရွင္ အခ်ဳိ႕က ေကာလာဟလမ်ားကို ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိေရးအျဖစ္ အမ်ဳိးအမည္ သတ္မွတ္ၾကသည္။ ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေစာဆံုးအျဖစ္ ၁၉၂၇ ခုႏွစ္တြင္ ေလ့လာမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သူ ဟာ႐ုိးလက္စ္၀ဲလ္က ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိေရးဟူသည္ အေရးပါေသာ သေကၤတ အမွတ္သညာမ်ားကို အသံုးျပဳကာ ထင္ျမင္ခ်က္မ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း သို႔မဟုတ္ ပို၍ခိုင္မာစြာႏွင့္ တိက်မႈ ပို၍နည္းပါးစြာ ေျပာဆိုျခင္းမွ်သာ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိေရး၌ အျဖစ္အပ်က္ အေၾကာင္းအရာမ်ား၊ သတင္းအစီရင္ခံမႈမ်ား၊ ေကာလာဟလမ်ား၊ ဓာတ္ပံုမ်ားႏွင့္ အျခားလူမႈ ဆက္သြယ္ေရး ပံုသဏၭာန္မ်ားကို အသံုးျပဳသည္ဟု ဆိုသည္။

ေကာလာဟလမ်ားကို လူမႈမီဒီယာမ်ားက ပိုမိုလ်င္ျမန္စြာႏွင့္ ပံုသဏၭာန္ မက်စြာ ျဖန္႔ခ်ိေပးသည္။ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ အေနျဖင့္ သတင္းတစ္ရပ္ သို႔မဟုတ္ အျမင္တစ္ရပ္ကို မွန္မမွန္၊ ေကာင္းမေကာင္း၊ ေတာ္၏မေတာ္၏ သိရိွျခင္း မရိွဘဲ အြန္လိုင္း၌ ေတြ႕ရိွရသည့္အခါ တစ္ဆင့္ျဖန္႔ခ်ိ လိုက္တတ္သည္။ ေကာလာဟလမ်ားႏွင့္ သတင္းမွားမ်ား ျဖန္႔ခ်ိျခင္းသည္ ေရွးေခတ္ကတည္းက ရိွခဲ့သည့္ နည္းလမ္းတစ္ရပ္ ျဖစ္သည္။ ယခုကဲ့သို႔ အင္တာနက္ ေခတ္စားလာၿပီး လူမႈမီဒီယာမ်ား တြင္က်ယ္လာခ်ိန္တြင္ လူမႈမီဒီယာမ်ားသည္ ေကာလာဟလမ်ား အႀကီးအက်ယ္ ထုတ္လုပ္ျဖန္႔ခ်ိရာ စက္႐ံုႀကီးမ်ား ျဖစ္လာေတာ့သည္။ အြန္လိုင္းတြင္ အီလက္ထရြန္နစ္ နည္းအရ ေကာလာဟလမ်ားကို ကိုင္တြယ္၊ ထိန္းခ်ဳပ္၊ ျဖန္႔ခ်ိ၊ ေစာင့္ၾကည့္မႈမ်ားက ႏိုင္ငံေရး ကစားကြက္မ်ား ျဖစ္လာၿပီး ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းမ်ားကို ေျပာင္းလဲေစႏုိင္သည္။

လြတ္လပ္စြာ ေဖာ္ထုတ္ေျပာဆိုခြင့္ကို တက္ၾကြစြာ ကာကြယ္လာခဲ့သူ အခ်ဳိ႕ပင္လွ်င္ ဆိုးရြားေသာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား Twitter၊ YouTube ႏွင့္ Facebook တို႔မွတစ္ဆင့္ လ်င္ျမန္စြာ၊ ေ၀းလံစြာႏွင့္ ထိေရာက္စြာ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနမႈသည္ ဒီမိုကေရစီ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ပံုပ်က္ရြဲ႕ေစာင္း သြားေစႏိုင္သည္ဟု စိုးရိမ္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ စနစ္တက် ထုဆစ္ပံုေဖာ္ထားေသာ မုသားတစ္ရပ္က ေရြးေကာက္ပြဲ မတိုင္မီ တစ္ပတ္အတြင္း ထြက္ေပၚလာခဲ့လွ်င္ ယင္းကေရြးေကာက္ပြဲ ရလဒ္အေပၚ အႀကီးအက်ယ္ သက္ေရာက္မႈ ရိွႏိုင္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။

လူသားဆန္သည့္ လူတိုင္းသည္ လြတ္လပ္မႈကို ျမတ္ႏိုးၿပီး ဆင္ဆာလုပ္ျခင္းကို အမွန္တကယ္၌ မည္သူမွ် ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ႏိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။ သို႔ေသာ္ ဆိုးရြားေသာ ေကာလာဟလမ်ား ဒလေဟာ စီးဆင္းပ်ံ႕ႏွံ႔ ေနမႈကလည္း စိုးရိမ္ဖြယ္ရာပင္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ ဇာတ္ဆန္သည့္ အျဖစ္အပ်က္မ်ားအေပၚ တိမ္းမူးညြတ္ႏူးလြယ္ျခင္း မရိွဘဲ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခား စဥ္းစားေတြးေခၚတတ္သည့္ အသိဥာဏ္မ်ား ရင့္သန္လာေအာင္ ပ်ဳိးေထာင္တည္ေဆာက္ ရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း The Daily Eleven သတင္းစာက ေရးသားအပ္ပါသည္။
ဒီဇင္ဘာလ ၄ ရက္ေန႔ထုတ္ The Daily Eleven သတင္းစာ၏ အယ္ဒီတာ့ အာေဘာ္

#emg_editorials

ေအးခ်မ္းမြန္ Credit To >Eleven Media Group
Thank https://www.facebook.com/excellencemedia

Post a Comment

 
Top