Created on Friday, 01 November 2013 16:33- Written by လႇျမင့္ (ရန္ကုန္တကၠသိုလ္)
အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း အပါအ၀င္ အာဇာနည္ ကိုးဦး၏ အာဇာနည္ဗိမာန္ကို ေတြ႕ရစဥ္
က်င့္၀တ္ဟူသည္ လုိက္နာေစာင့္ထိန္း အပ္ေသာ ၀တၲရားျဖစ္သည္။ သိကၡာဟူသည္ အက်င့္သီလ၊ အက်င့္သီလ ရႇိေသာ ဂုဏ္ျဖစ္သည္။ လူ႔ေဘာင္၊ လူ႔ေလာက၊ လူမႈ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ လူ႔က်င့္၀တ္၊ သိကၡာ ရႇိမႈသည္ အေရးႀကီးဆံုးေသာ အဂၤါတစ္ရပ္ ျဖစ္သည္။ လူ႔က်င့္၀တ္ သိကၡာ၏ အႏႇစ္သာရသည္ စာရိတၲ ေကာင္းမြန္ေရး၊ ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္ေရးပင္ ျဖစ္သည္။ ကိုယ္က်င့္တရား ဟူေသာ လူ႔က်င့္၀တ္ သိကၡာသည္ ရာထူးဂုဏ္သိန္ႏႇင့္မဆုိင္။ ပစၥည္းဥစၥာ ႂကြယ္၀မႈႏႇင့္လည္း မသက္ဆုိင္။ လူ႔က်င့္၀တ္ သိကၡာသည္ ေငြႏႇင့္၀ယ္ယူ၍ရေသာ အရာမ်ိဳးမဟုတ္။ ရာထူးဂုဏ္သိန္ႏႇင့္ တုိင္းတာ၍ ဆံုးျဖတ္၍ရေသာ အရာမ်ိဳးလည္း မဟုတ္ေပ။ ဆင္းရဲျခင္း၊ ခ်မ္းသာျခင္းႏႇင့္လည္း မသက္ဆုိင္ေပ။ လူတို႔၏ မိမိကုိယ္တုိင္ က်င့္သံုးေဆာက္တည္ အပ္ေသာ အေလ့အက်င့္မ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လူ႔က်င့္၀တ္ သိကၡာဟူသည္ မိမိကုိယ္တုိင္ ေဆာက္တည္က်င့္သံုးမႈ ျဖစ္သည္။
''မေကာင္းမႈဟူသည္ စိတ္ကြယ္ရာမရႇိ'' ဟူေသာ ဆို႐ိုးစကားသည္ လူ႔က်င့္၀တ္သိကၡာ၏ တန္ဖိုးကို ေဖာ္ထုတ္ထားမႈ ျဖစ္သည္။ လူ႔က်င့္၀တ္ သိကၡာ က်ဆင္းေနမႈကို ပ်က္ယြင္းေနမႈကို အေလ်ာ္အစားေပး၍ ဖာေထးျခင္းသည္ လူ႔သိကၡာကို အဖတ္ဆယ္ေသာ ဟန္ေဆာင္မႈသာ ျဖစ္သည္။ စင္စစ္အားျဖင့္ အေလ်ာ္အစားေပး၍ ဖာေထးထားေသာ လူ႔က်င့္၀တ္ သိကၡာသည္ အဖတ္ဆယ္၍ မရေသာ က်င့္၀တ္သိကၡာပင္ ျဖစ္ေနေတာ့သည္။ ျမန္မာ့လူမႈေရး နယ္ပယ္တြင္ လူ႔က်င့္၀တ္သိကၡာ ရႇင္သန္ေစေရး၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးေစေရးကို ေရႇးေခတ္ အစဥ္အဆက္ သမုိင္းအစဥ္အဆက္ကပင္ တန္ဖိုးထား ျမတ္ႏိုးခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္္မာ့လူ႔ေဘာင္ အဖြဲ႕အစည္းႏႇင့္ လူမႈေရးနယ္ပယ္တြင္ လူ႔က်င့္၀တ္ သိကၡာသည္ အလြန္အေရးပါသည္။
လူ႔က်င့္၀တ္ သိကၡာသည္ ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္း(၀ါ) စာရိတၲေကာင္း ဟူေသာ ၀ိေသသပင္ ျဖစ္သည္။ ကိုယ္ႏႈတ္ႏႇလံုးဟူေသာ ကံသံုးပါးကို ေကာင္းမြန္လံုျခံဳေအာင္ ေစာင့္ထိန္းျခင္းကို ကုိယ္က်င့္တရား ေကာင္းဟု ဖြင့္ဆို၍ ယင္းကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းကို ေစာင့္ထိန္းလုိက္နာသူကို စာရိတၲေကာင္းသူ၊ လူ႔က်င့္၀တ္သိကၡာ ရႇိသူဟူ၍ သတ္မႇတ္သည္။ လူမႈေရး နယ္ပယ္တြင္ လူ႔က်င့္၀တ္သိကၡာရႇိသူ ျပည့္စံုသူတို႔သည္ လူခြၽန္လူေကာင္းမ်ားဟူ၍ သတ္မႇတ္လက္ခံ ေလးစားၾကည္ညိဳ ၾကသည္။
လူ႔က်င့္၀တ္ သိကၡာတြင္ ကုိယ္အမူအရာ (ကာယကံ)၊ ႏႈတ္အမူအရာ (၀စီကံ)၊ စိတ္အမူအရာ (မေနာကံ) ဟူေသာ အမူအရာသံုးပါး (ကံသံုးပါး) သည္ အေျခခံ ျဖစ္သည္။ လူတစ္ဦးသည္ ကိုယ္အမူအရာ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕ ေန႐ံုမွ်ျဖင့္ လူ႔က်င့္၀တ္သိကၡာ မေကာင္းႏုိင္။ ထုိနည္းတူ ႏႈတ္အမူအရာ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕ ေန႐ံုမွ်ျဖင့္ လူ႔က်င့္၀တ္သိကၡာ မျပည့္စံုႏုိင္။ စိတ္အမူအရာ တစ္ခုတည္း ေကာင္းေန႐ံုမွ်ျဖင့္လည္း လူ႔က်င့္၀တ္သိကၡာ ေကာင္းသည္ဟု မသတ္မႇတ္ႏုိင္ေပ။ ကိုယ္ႏႈတ္ အမူအရာ သံုးပါးလံုး ျပည့္စံုျခင္းဟူေသာ ကိုယ္အမူအရာ ယဥ္ေက်းျခင္း၊ ႏႈတ္အမူအရာ အေျပာအဆုိ သိမ္ေမြ႕ျခင္း၊ စိတ္အမူအရာ စိတ္ေနစိတ္ထား ျဖဴစင္ျမင့္ျမတ္ျခင္း တို႔သည္သာလွ်င္ လူ႔က်င့္၀တ္ သိကၡာ၏ တန္ဖိုးျဖစ္သည္။
လူ႔က်င့္၀တ္ သိကၡာေကာင္းသည္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ ေကာင္းက်ိဳးကို ျဖစ္ထြန္းေစသည္။ လူတစ္ဦးသည္ ကိုယ္အမူအရာ ႐ိုင္းပ်ေနလွ်င္၊ ႏႈတ္အမူအရာ ၾကမ္းတမ္းေနလွ်င္၊ စိတ္အမူအရာ ယုတ္ညံ့ေနလွ်င္ လူ႔က်င့္၀တ္ သိကၡာမဲ့သူ၊ ပ်က္ယြင္းသူ ျဖစ္ေတာ့သည္။ လူ႔က်င့္၀တ္သိကၡာ ေကာင္းႏႇင့္ ျပည့္စံုသူတို႔သည္ သက္ရႇိထင္ရႇား ရႇိေနစဥ္ ကာလတြင္လည္း လူအမ်ား၏ ခ်စ္ခင္ေလးစား ၾကည္ညိဳျခင္းကို ခံရသည္။ ေသဆံုးသြားေသာ္လည္း နာမည္ဂုဏ္ျဒပ္ က်င့္၀တ္သိကၡာ အထင္အရႇားသမုိင္း တင္က်န္ခဲ့သည္။
လူ႔က်င့္၀တ္သိကၡာ ပ်က္ယြင္းျခင္း၊ မေစာင့္ထိန္းျခင္းသည္ မိမိကိုယ္မိမိ ဖ်က္ဆီးရာလည္း ေရာက္၏။ အမ်ားအတြက္လည္း ဆိုးက်ိဳးကို ျဖစ္ေစသည္။ ပတ္၀န္းက်င္ ကိုလည္း ေႏႇာင့္ယႇက္ရာလည္း ေရာက္၏။ က်င့္၀တ္သိကၡာ ပ်က္ယြင္းသူသည္ လူမေသေသးေသာ္လည္း နာမည္ေသသြားသူပင္ ျဖစ္၏... |
က်န္စစ္သား မင္းႀကီး၏ ထီးနန္းအေမြကုိ ဆက္ခံခြင့္ရရႇိခဲ့ေသာ ေျမးေတာ္ အေလာင္းစည္သူ မင္းႀကီး၏ သားျဖစ္သူ နရသူ (ကုလားက်မင္း) ၏ သားအဖ ဇာတ္လမ္းသည္ကား က်န္စစ္သား မင္းႀကီးႏႇင့္ သားေတာ္ ရာဇကုမာရ္ မင္းသား၏ သားအဖဇာတ္လမ္းႏႇင့္ မိုးႏႇင့္ေျမ ပမာျဖစ္သည္။ အလင္းႏႇင့္ အေမႇာင္ကို လည္းေကာင္း၊ အေကာင္းႏႇင့္ အဆုိးကို လည္းေကာင္း ေဖာ္ျပေနသည့္ လူ႔က်င့္၀တ္သိကၡာ အေကာင္းအဆုိး၏ ျပယုဂ္သဖြယ္ သမုိင္းသက္ေသျဖစ္သည္။ မႇန္နန္းမဟာ ရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီး (ပထမတြဲ) ၌ ''အလာင္းစည္သူ မင္းႀကီးသည္ သည္းထန္စြာ နာေတာ္မူသည္ကို သားေတာ္နရသူသည္ နန္းကခ်၍ ေရႊဂူဘုရားတြင္ ထားသည္။ မင္းႀကီးသည္ အနာမႇထေျမာက္ေတာ္ မူေခ်ေသာ္ ငါပ်က္စီးသို႔ ေရာက္ၿခိမ့္မည္ အၾကံျဖစ္ဘိ၍ မင္းႀကီးကို အ၀တ္ပုဆိုးတို႔ျဖင့္ ဖိ၍ အနိစၥေရာက္ေတာ္ မူေစ၏'' ဟူ၍ မႇတ္တမ္းတင္ခဲ့သည္။
ထိုနည္းတူ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေႏႇာင္း (မႏၲေလး) ရတနာပံုေခတ္ မင္းတုန္းမင္းႀကီး လက္ထက္ ထင္ရႇားေက်ာ္ၾကားေသာ စာဆိုေတာ္ႀကီး ေယာအတြင္း၀န္ ဦးဖိုးလိႈင္သည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာမင္း (မင္းတုန္းမင္း) အား က်င့္၀တ္သိကၡာ ေကာင္းႏႇင့္ ျပည့္စံုေစရန္ ''အစ္မ ႏႇစ္မ သမီးကကိုစ၍ ဆက္ႏႇင္း လက္ေဆာင္သြင္း၍ စိုးမင္းခ်စ္ျမတ္ ထိုအမတ္သည္ အတတ္မရႇိ၊ သတၲိကင္းကြာ၊ ဘုန္းႀကီးလ်ာမူ၊ ျပည္ရြာပ်က္ေၾကာင္း တစ္ပါးတည္း'' ဟူ၍ မင္းတုိင္ပင္ အမတ္ေကာင္းပီပီ လမ္းညႊန္သတိေပးခဲ့သည္။
လူ႔က်င့္၀တ္သိကၡာ ပ်က္ယြင္းျခင္း၊ မေစာင့္ထိန္းျခင္းသည္ မိမိကိုယ္မိမိ ဖ်က္ဆီးရာလည္း ေရာက္၏။ အမ်ားအတြက္လည္း ဆိုးက်ိဳးကို ျဖစ္ေစသည္။ ပတ္၀န္းက်င္ကိုလည္း ေႏႇာင့္ယႇက္ရာလည္း ေရာက္၏။ က်င့္၀တ္သိကၡာ ပ်က္ယြင္းသူသည္ လူမေသေသးေသာ္လည္း နာမည္ေသသြားသူပင္ ျဖစ္၏။ ေသဆံုးသြားခဲ့လွ်င္လည္း မေကာင္းသတင္းသည္ က်န္ရစ္စၿမဲပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူ႔က်င့္၀တ္သိကၡာ ပ်က္ယြင္းသူတို႔အား ''ဘ၀တြင္ အမည္းစြန္းထင္သူမ်ား'' ဟူ၍ တင္စားေခၚဆို သတ္မႇတ္ခဲ့ၾကသည္။
ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈ သမိုင္းေၾကာင္းတြင္ လြတ္လပ္ေရး ဗိသုကာႀကီးႏႇင့္ ဖခင္ႀကီးျဖစ္ေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းႏႇင့္ အာဇာနည္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားအား မိမိ၏ အတၲႏႇင့္ ကိုယ္က်ိဳးအတြက္ ဦးထိပ္ထားလ်က္ လုပ္ၾကံသတ္ျဖတ္ခဲ့ေသာ ဂဠဳန္ဦးေစာႏႇင့္ အေပါင္းအပါတို႔၏ လူ႔က်င့္၀တ္ႏႇင့္ သိကၡာတို႔သည္ သမိုင္းသင္ခန္းစာ ယူဖြယ္ရာ အက်ည္းတန္ အ႐ုပ္ဆိုးမႈ အနိ႒ာ႐ံုပင္ ျဖစ္သည္။
ေဂါတမ ျမတ္စြာဗုဒၶ၏ အဆံုးအမေတာ္ တစ္ရပ္ျဖစ္ေသာ 'သစၥာေလးပါး' တရားတြင္ 'မဂၢသစၥာ' ၏ အႏႇစ္သာရ 'မဂၢင္ရႇစ္ပါး' ကို သမၼာဒိ႒ိ၊ သမၼာသကၤပၸ၊ သမာ၀ါစာ၊ သမၼာ ကမၼႏၲ၊ သမၼာအာဇီ၀၊ သမၼာ၀ါယမ၊ သမာသတိ၊ သမၼာသမာဓိ' ဟူ၍ ေဟာၾကားေတာ္ မူခဲ့သည္။
ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္စင္ၾကယ္ေသာ ၪာဏ္အျမင္ (သမၼာဒိ႒ိ) ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္ စင္ၾကယ္ေသာ အၾကံအစည္ (သမၼာသကၤပၸ)၊ ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္ စင္ၾကယ္ေသာ ၀စီကံ(ႏႈတ္မႈ) (သမၼာ၀ါစာ)၊ ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္ စင္ၾကယ္ေသာ ကာယကံ (ကိုယ္မႈ)(သမၼာကမၼႏၲ)၊ ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္ စင္ၾကယ္ေသာ အသက္ေမြးမႈ (သမၼအာဇီ၀)၊ ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ေကာင္း ျမတ္စင္ၾကယ္ေသာ လံု႔လ၀ီရိယျပဳမႈ၊ (သမၼာ၀ါယမ)၊ ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္စင္ၾကယ္ေသာ (သမၼာသတိ)၊ ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္ စင္ၾကယ္ေသာ စိတ္တည္ၾကည္မႈ (သမၼာသမာဓိ) ဟူေသာ မဂၢင္ရႇစ္ပါးတို႔သည္ ေလာကီႏႇင့္ ေလာကုတၲရာ အက်ိဳးစီးပြား ေကာင္း၏ လူ႔က်င့္၀တ္ သိကၡာေကာင္းမ်ား ျဖစ္ေၾကာင္းႏႇင့္ က်င့္ၾကံပြားမ်ား လုိက္နာေဆာင္ရြက္ၾကရန္ လမ္းညႊန္ဆံုးမ ၾသ၀ါဒ ေပးခဲ့သည္။
'မေကာင္းမႈသည္ စိတ္ကြယ္ရာမရႇိ' ဟူေသာ ဆို႐ိုးစကားႏႇင့္အညီ လူ႔က်င့္၀တ္ႏႇင့္ သိကၡာတို႔ အတြင္းစည္းတြင္ လည္းေကာင္း၊ အျပင္စည္းတြင္ လည္းေကာင္း ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရႇာက္ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ရန္ အရြယ္မေရြး၊ အဆင့္အတန္းမေရြး၊ ဆင္းရဲခ်မ္းသာမေရြး သတိျပဳ ေဆာင္ရြက္က်င့္သံုး ၾကရမည္ ျဖစ္ေပသည္။
က်မ္းကိုး
၁။ ျမေစတီေက်ာက္စာ (ဆရာေဇာ္ဂ်ီ)
၂။ မႇန္နန္းမဟာ ရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီး (ပထမအုပ္)
Post a Comment