Published on: June 15, 2014
Written by: ေနထြန္းႏိုင္၊ ဇင္ဘိုလြင္
ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးသမိုင္းတြင္ ကိုလိုနီလက္ေအာက္ခံဘ၀မွ လြတ္လပ္ေရးရရွိသည္အထိ ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ားတြင္ ပါ၀င္ခဲ့ၿပီး လြတ္လပ္ေရး ရရွိၿပီးခ်ိန္၌လည္း အာဏာရွင္စနစ္ကို ႐ိုက္ခ်ိဳးရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့သူမ်ားတြင္ ေက်ာင္းသားမ်ားက အဓိက အခန္းက႑မွ ပါ၀င္ခဲ့ၾကသည္။
သို႔ေသာ္ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္ ၁၀၀ ကာလအတြင္း ႏိုင္ငံ့အေရးအတြက္ ေရွ႕တန္းမွ တက္တက္ၾကြၾကြ ပါ၀င္ခဲ့သူ ေက်ာင္းသားမ်ားကို အာဏာရွင္မ်ားက နည္းမ်ိဳးစံုသံုးၿပီး ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ျခင္းမ်ား အစဥ္တစိုက္ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။
စစ္အာဏာရွင္မ်ား ေခတ္အဆက္ဆက္ အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္ကာလတြင္လည္း ေက်ာင္းသားမ်ားေခါင္းေဆာင္သည့္ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ား ေတာက္ေလွ်ာက္ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီး စစ္အစိုးရက ရက္ရက္စက္စက္ ႏွိမ္နင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ကာ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးကင္းကြာေအာင္ နည္းမ်ဳိးစံုျဖင့္ ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။
လက္ရွိအစိုးရ တက္လာၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ အေတာ္အတန္ ေျဖေလွ်ာ့ေပးမႈအခ်ဳိ႕ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံ့အေရးအတြက္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ လႈပ္ရွားမႈမ်ား ရွိလာေသာ္လည္း အာဏာရွင္မ်ားက ေက်ာင္းသားမ်ားကို ဖိႏွိပ္ရန္ ျပင္ဆင္လာခဲ့သည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ဇြန္ ၉ ရက္က အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း တကၠသိုလ္အခ်ဳိ႕ကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားေသာ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာ၀န္ႀကီးဌာနက ေၾကညာခ်က္တစ္ရပ္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ၿပီး ေက်ာင္းသားမ်ား ႏိုင္ငံေရးဆူပူမႈ လုပ္ပါက ေက်ာင္းမွထုတ္ပယ္မည္ဟု ျပင္းထန္စြာ သတိေပးလိုက္သည္။
သိပၸံႏွင့္နည္းပညာ ၀န္ႀကီးဌာနက ထုတ္ျပန္လိုက္ေသာ ေၾကညာခ်က္သည္ တစ္ႏိုင္ငံလံုးရွိ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ၿခိမ္းေျခာက္လိုက္ျခင္းျဖစ္ၿပီး ေခတ္အဆက္ဆက္ အာဏာရွင္မ်ား၏ ဖိႏွိပ္မႈကို တြန္းလွန္ခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသားထုအား ေခါင္းမေထာင္ေစရန္အတြက္ ႀကိဳတင္ဖိႏွိပ္မႈျပဳရန္ ျပင္ဆင္လိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။
ညႊန္ၾကားခ်က္မွာ ဘာေတြပါသလဲ
ဇြန္ ၁၄ ရက္ထုတ္ 7 Day Daily ၏ တရား၀င္ သတင္းေဖာ္ျပမႈတြင္ ပါ၀င္ေသာ ထိုေၾကညာခ်က္၌ ေက်ာင္းသား/ေက်ာင္းသူမ်ားသည္ စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရးဆိုင္ရာ ျပစ္မႈမ်ားျဖစ္သည့္ ႏိုင္ငံေရးဆူပူမႈဆိုင္ရာ ျပစ္မႈမ်ား၊ အက်င့္စာရိတၱ ပ်က္ျပားမႈဆိုင္ရာ ျပစ္မႈမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းစည္းကမ္းဆိုင္ရာ ျပစ္မႈမ်ားကို က်ဴးလြန္ပါက အေရးယူမည္ဟု ေဖာ္ျပထားၿပီး ႏိုင္ငံေရးဆူပူမႈဆိုင္ရာ ျပစ္မႈမ်ားဟု သတ္မွတ္ထားေသာ ကိစၥမ်ားအတြက္ အေရးယူမႈမွာ ေက်ာင္းမွထုတ္ပယ္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့သည္။
အဆိုပါ ေၾကညာခ်က္သည္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေမ ၂၈ ရက္တြင္ က်င္းပေသာ သိပၸံႏွင့္နည္းပညာ ၀န္ႀကီးဌာန စီမံခန္႔ခြဲေရးေကာ္မတီ အစည္းအေ၀းအမွတ္စဥ္ (၈/၂၀၁၄) ၏ သေဘာတူ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အရ ထြက္ေပၚခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ေက်ာင္းမွ ထုတ္ပယ္မည္ဟု ေျပာဆိုသည့္ ျပစ္မႈမ်ားမွာ (၁) ဆူပူလႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ ပါ၀င္၍ ထိန္းသိမ္းခံရၿပီး တရား႐ံုးမွ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ခံရျခင္း၊ ဆူပူလႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ ပါ၀င္ျခင္း၊ ဆူပူလႈပ္ရွားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေစရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ လံႈ႔ေဆာ္ျခင္း၊ လံႈ႔ေဆာ္မႈကို အားေပးျခင္း၊ ကိုယ္တိုင္ပါ၀င္ျခင္း၊ ဆူပူလႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ တက္ၾကြစြာပါ၀င္ျခင္း၊ ဆူပူလႈပ္ရွားမႈတြင္ ေနာက္လိုက္အျဖစ္ ပါ၀င္ျခင္းတို႔ ျဖစ္သည္။
လက္ရွိအစိုးရ ထိပ္ပိုင္းေခါင္းေဆာင္မ်ားက လူတိုင္းႏိုင္ငံေရးတြင္ ပါ၀င္ရမည္၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ရွိရမည္ဟု ေျပာဆုိေနၾကခ်ိန္တြင္ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ေဒါက္တာကိုကိုဦး ကိုင္တြယ္ထားသည့္ သိပၸံႏွင့္နည္းပညာ ၀န္ႀကီးဌာနက ယခုကဲ့သို႔ ညႊန္ၾကားခ်က္ ထုတ္ျပန္လာျခင္းေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားမ်ား ႏိုင္ငံေရးလုပ္ခြင့္ကို ကန္႔သတ္လိုေသာ အာဏာရွင္မ်ား၏ ျပင္ဆင္မႈကို ပို၍ေပၚလြင္ေစခဲ့သည္။
ယင္းညႊန္ၾကားခ်က္ကို မႏၲေလးတုိင္းေဒသႀကီး ရမည္းသင္းၿမိဳ႕ နည္းပညာတကၠသိုလ္တြင္ ေၾကာ္ျငာသင္ပုန္း၌ ကပ္ျခင္းႏွင့္ ဆရာမ်ားက စာသင္ခန္းမ်ား၌ လိုက္လံေျပာၾကားမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းျဖင့္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ၿပီး ရန္ကုန္ရွိ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာလက္ေအာက္ရွိ ေက်ာင္းမ်ားတြင္မူ ထုတ္ျပန္ေသးျခင္း မရွိေသးေၾကာင္း သိရသည္။
ဘယ္လုိ သံုးသပ္ၾကသလဲ
ယခုကဲ့သို႔ ညႊန္ၾကားခ်က္ ထုတ္ျပန္ျခင္းမွာ ယခင္အစိုးရ လက္ထက္က က်င့္သံုးခဲ့ေသာ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ၿခိမ္းေျခာက္ျခင္းျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးျဖင့္ ကင္းကြာေအာင္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းဟု ယူဆေၾကာင္း ေက်ာင္းသားအေရး လႈပ္ရွားသူမ်ားက သံုးသပ္သည္။
လက္ရွိတြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္ေနသည့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ ေက်ာင္းသားမ်ား ပါ၀င္မႈမွာ ပိုမိုအရွိန္ျမင့္လာသျဖင့္ ယခုကဲ့သို႔ ေၾကညာခ်က္ ထုတ္ျပန္လိုက္ျခင္းျဖစ္သည္ဟု ယူဆေၾကာင္း ၁၉၆၂ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ဦးလွေရႊက ေျပာၾကားသည္။
“ဒီအာဏာရွင္စနစ္ က်င့္သံုးၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ကန္႔သတ္တာေတြ၊ ေက်ာင္းသားထုရဲ႕ လူ႔အခြင့္အေရးကို ကန္႔သတ္တာေတြဟာ အရင္တုန္းကအတုိင္း တစ္ေထရာတည္း ရွိေသးတယ္။ အခုဟာက ျပင္ဆင္တဲ့အဆင့္ပဲ ရွိေသးတယ္။ အဲဒီ ျပင္ဆင္တဲ့အဆင့္ဟာ ေရွ႕လာမယ့္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈေတြကို ႏွိပ္ကြပ္ဖို႔ ျပင္ဆင္တဲ့အဆင့္ကို လုပ္လာတယ္လို႔ ျမင္တယ္” ဟု ဗမာႏိုင္ငံလံုးဆုိင္ရာ ေက်ာင္းသားမ်ားသမဂၢ ဗဟိုလုပ္ငန္းေကာ္မတီဥကၠ႒ ကိုေက်ာ္ကိုကိုက ဆိုသည္။
“လူငယ္ထုက ႏိုင္ငံေရးကို စိတ္ပါ၀င္စားမႈမရွိေအာင္ လုပ္လိုက္တဲ့ အရာတစ္ခုလို႔ ျမင္တယ္။ ဒါက ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ အေရးပါတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြ ေပၚေပါက္လာဖို႔အတြက္ကို ႀကီးမားတဲ့ အေႏွာင့္အယွက္ တစ္ခုပဲ” ဟု ေက်ာင္းသားသမဂၢျဖစ္ေျမာက္ေရး အဖြဲ႕မွ ကိုဒီၿငိမ္းလင္းက ေျပာၾကားသည္။
ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈမွာ ေက်ာင္းသားေတြ ဘယ္လိုပါ၀င္ခဲ့သလဲ
စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္တြင္ ေက်ာင္းသားႏိုင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို ရက္ရက္စက္စက္ ႏွိပ္ကြပ္ခဲ့ေသာ္လည္း ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈသမိုင္းတြင္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈမ်ားမွာ အေရးပါေသာ အခန္းက႑မွ ပါ၀င္ခဲ့ျခင္းမွာမူ ေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္ႏိုင္ျခင္း မရွိခဲ့ေပ။
အာဏာရွင္စနစ္ က်င့္သံုးၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ကန္႔သတ္တာေတြ၊ ေက်ာင္းသားထုရဲ႕ လူ႔အခြင့္အေရးကို ကန္႔သတ္တာေတြဟာ အရင္တုန္းကအတုိင္း တစ္ေထရာတည္း ရွိေသးတယ္။ အခုဟာက ျပင္ဆင္တဲ့အဆင့္ပဲ ရွိေသးတယ္။ အဲဒီ ျပင္ဆင္တဲ့အဆင့္ဟာ ေရွ႕လာမယ့္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈေတြကို ႏွိပ္ကြပ္ဖို႔ ျပင္ဆင္တဲ့အဆင့္ကို လုပ္လာတယ္လို႔ . . . . .
အဂၤလိပ္အစိုးရလက္ထက္ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ပထမတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားသပိတ္ႀကီး ေပၚေပါက္ခဲ့ၿပီး အဆုိပါသပိတ္ႀကီးမွာ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈအတြက္ ႏိုင္ငံေရး အသိအျမင္မ်ား ဖြင့္ေပးႏိုင္ခဲ့သည့္အတြက္ ယင္းေန႔ျဖစ္ေပၚခဲ့ရာ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁၀ ရက္ေန႔ကို အမ်ဳိးသားေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ဒုတိယတကၠသိုလ္ သပိတ္ႀကီးမွလည္း ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈသမိုင္းတြင္ အေရးပါသည့္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ကိုေအာင္ဆန္း အပါအ၀င္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ အမ်ားအျပားကို ေမြးထုတ္ေပးခဲ့ျပန္သည္။ ထို႔ေနာက္ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးသမိုင္းတြင္ အေရးပါခဲ့သည့္ ၁၃၀၀ ျပည့္ အေရးေတာ္ပံုႀကီး ျဖစ္ေပၚလာေရးအတြက္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားကပင္ ဦးေဆာင္ခဲ့ၾကၿပီး ဆက္လက္ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ တတိယေက်ာင္းသား သပိတ္အတြင္း ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ကိုေအာင္ေက်ာ္ က်ဆံုးခဲ့ရေသာ္လည္း အလုပ္သမား၊ လယ္သမား၊ ေက်ာင္းသားမ်ား စုစည္းမိခဲ့ၿပီး ဆက္လက္ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ားေၾကာင့္ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ရရွိခဲ့သည္။
ေခတ္အဆက္ဆက္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈေတြကို ဘယ္လိုႏွိပ္ကြပ္ခဲ့သလဲ
အာဏာရွင္စနစ္ကို တြန္းလွန္သည့္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈမ်ားမွာ ကိုလိုနီေခတ္တြင္သာမက ျမန္မာျပည္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္ ေရာက္ရွိၿပီးေနာက္ပိုင္း ဆက္တုိက္ျဖစ္ပြားမႈမ်ား ရွိခဲ့ၿပီး စစ္အစိုးရက လက္နက္ျဖင့္သာ ရက္ရက္စက္စက္ ၿဖိဳခြင္းခဲ့သည္။
ပထမဆံုး အေနျဖင့္ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္း၏ အိမ္ေစာင့္စစ္အစိုးရ တက္လာၿပီးၿပီးခ်င္းမွာပင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေက်ာင္း၀င္းထဲတြင္ လွည့္လည္ဆႏၵျပခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ဖမ္းဆီးၿပီး ကိုကိုးကြၽန္း အက်ဥ္းစခန္းသို႔ ပို႔ပစ္ခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ မတ္ ၂ ရက္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္း စစ္တပ္က ဒုတိယအႀကိမ္ အာဏာသိမ္းမႈ ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ဇူလိုင္ ၇ ရက္တြင္မူ စစ္အစိုးရ၏ ေက်ာင္း၀င္းအတြင္း ၀င္ေရာက္ျခယ္လွယ္မႈမ်ားအေပၚ ဆန္႔က်င္ဆႏၵျပခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို လက္နက္မ်ားျဖင့္ ရက္ရက္စက္စက္ ႏွိမ္နင္းမႈမ်ားေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားမ်ား ရာခ်ီေသဆံုးခဲ့ရသည္။
ထို႔ျပင္ ေနာက္တစ္ရက္ျဖစ္သည့္ ဇူလုိင္ ၈ ရက္ အ႐ုဏ္တက္တြင္ ဒဏ္ရာရေက်ာင္းသားမ်ား ခုိနားေနၿပီး ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး သမိုင္းတြင္ အေရးပါခဲ့သည့္ ဗမာႏိုင္ငံလံုးဆုိင္ရာ ေက်ာင္းသားမ်ားသမဂၢ အေဆာက္အအံုႀကီးကို မိုင္းခြဲဖ်က္ဆီးခဲ့ေသာေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားစြာ ေသဆံုးခဲ့ရသည္။
ထို႔ျပင္ ေက်ာင္းသား အမ်ားအျပားကိုလည္း ေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်မႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။
ယင္းကာလအတြင္း ေျပာၾကားခဲ့ေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္း၏ ‘ဓား ဓားခ်င္း၊ လွံ လွံခ်င္း’ ဆိုေသာ စကားမွာလည္း သမိုင္း၀င္ခဲ့ၿပီး ယင္းေနာက္ပိုင္း ၁၉၇၄-၇၅-၇၆ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ဦးသန္႔အေရးအခင္း၊ ေရႊတိဂံုအေရးအခင္း၊ မိႈင္းရာျပည့္အေရးအခင္း စသည္တုိ႔တြင္ ပါ၀င္ခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသား၊ အလုပ္သမားမ်ားကိုလည္း ဦးေန၀င္းဦးေဆာင္ခဲ့သည့္ မဆလအစိုးရက လက္နက္ျဖင့္ပင္ ႏွိမ္နင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ျပန္သည္။
ထို႔ေနာက္ လူထုလူတန္းစား ေပါင္းစံုပါ၀င္ခဲ့သည့္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ လူထုအေရးေတာ္ပံုႀကီးတြင္ ဦးေဆာင္ပါ၀င္ခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားကိုလည္း လက္နက္ျဖင့္ပင္ ႏွိမ္နင္းခဲ့ၿပီး ယင္းေနာက္ပုိင္း တက္လာခဲ့သည့္ န၀တ စစ္အစိုးရ လက္ထက္တြင္မူ ယင္းကာလ ထိပ္တန္းအရာရွိျဖစ္သည့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခင္ညြန္႔က ပညာေရးေကာ္မတီဖြဲ႕စည္းကာ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားရာ နယ္ေျမျဖစ္သည့္ တကၠသိုလ္ႀကီးမ်ားကို ပိတ္ပစ္ျခင္း၊ ၿမိဳ႕အျပင္ဘက္မ်ားတြင္ တကၠသိုလ္မ်ား ေဆာက္ေစၿပီး ေက်ာင္းသားမ်ားကို လူစုခြဲျခင္း စသည့္နည္းလမ္းမ်ားကို ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ားကို နည္းမ်ဳိးစံုျဖင့္ ပိတ္ပင္ခဲ့သကဲ့သို႔ ယင္းကာလအတြင္းမွာပင္ ျမန္မာျပည္၏ ပညာေရးစနစ္မွာလည္း အနိမ့္က်ဆံုး အေျခအေနသို႔ ေရာက္ရွိသြားခဲ့သည္မွာ ယခုတုိင္ေအာင္ နာလန္မထူႏိုင္ေသးဘဲ ရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။
သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာ၀န္ႀကီးဌာန၏ ေၾကညာခ်က္ကို ဘယ္လိုတံု႔ျပန္ၾကသလဲ
လက္ရွိ ေ၀ဖန္မႈမ်ားရွိေနသည့္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ပင္ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးအျဖစ္ မိမိ၏ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္၊ ေရးသားျဖန္႔ေ၀ခြင့္၊ လက္နက္မပါဘဲ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစုေ၀းခြင့္၊ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္ႏွင့္ အသင္းအဖြဲ႕ သို႔မဟုတ္ အစည္းအ႐ံုးမ်ား ဖြဲ႕စည္းေဆာင္ရြက္ခြင့္ စသည္ျဖင့္ ေပးထားသည့္အခ်ိန္တြင္ ယခုညႊန္ၾကားခ်က္မွာ ႏုိင္ငံသားအခြင့္အေရးကို ဆန္႔က်င္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေက်ာင္းသားအေရး လႈပ္ရွားသူမ်ားက ေ၀ဖန္ၾကသည္။
“ကိုယ့္ကို လုိအပ္တာထက္ပိုၿပီးေတာ့ ဖိႏွိပ္လာရင္ေတာ့ တံု႔ျပန္ၾကတာပဲ။ အခုလည္း တံု႔ျပန္မွာပဲ။ တတ္သေလာက္၊ မွတ္သေလာက္ လုပ္ၾကမွာပဲ” ဟု ၆၂ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ဦးလွေရႊက သံုးသပ္သည္။
တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား သမဂၢမွ ကိုစည္သူေမာင္က “ေက်ာင္းသားေတြ ႏိုင္ငံေရးကင္းရွင္းရမယ္ဆိုတာ ႏိုင္ငံရဲ႕ အေျခခံအရ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာ ႏိုင္ငံသားတုိင္းက ႏိုင္ငံေရးမွာ ပါ၀င္ခြင့္ရွိတယ္ဆုိတာ ပါၿပီးသား။ ဒါေပမဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ ႏိုင္ငံေရးမွာ ပါေနတာက်ေတာ့ အာဏာရ အဖြဲ႕အစည္းေတြကို ဆန္႔က်င္ဖို႔သက္သက္ ပါေနတာပဲလို႔ ေက်ာင္းသားအာဏာပိုင္ေတြက နားလည္မႈလြဲေနတယ္။ သမုိင္းတစ္ေလွ်ာက္ ႏိုင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲတိုင္းမွာ ေက်ာင္းသားက ပညာတတ္လူတန္းစား တစ္ရပ္အျဖစ္ ဦးေဆာင္ခဲ့တယ္။ ဒီလုိ ပညာတတ္လူတန္းစား တစ္ရပ္ကိုသာ ႏိုင္ငံေရးမွာ ပါ၀င္ခြင့္ မျပဳခဲ့ဘူးဆိုရင္ တုိင္းျပည္မွာ အေရးႀကီးတဲ့ အေျပာင္းအလဲေတြေတာင္ ျဖစ္လာႏိုင္စရာ အေၾကာင္းမရွိဘူး” ဟု ေျပာၾကားသည္။
ေၾကညာခ်က္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ မည္ကဲ့သို႔ ဆုိသည္ကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မရွိသည့္အတြက္ အေရးမပါေၾကာင္း၊ ေက်ာင္းသားအဖြဲ႕မ်ား အေနျဖင့္မူ ေက်ာင္းသားထု အခြင့္အေရးကို ေတာင္းဆုိၾကျခင္းသာျဖစ္ၿပီး ယင္းကို ႏုိင္ငံေရးဟု ယူဆေနၾကျခင္း ျဖစ္ဟန္ရွိေၾကာင္း သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာ၀န္ႀကီးဌာန လက္ေအာက္ခံ ကြန္ျပဴတာတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးျဖစ္သူ ကိုရဲဇာနည္ထြန္းက ေျပာၾကားသည္။
“ေက်ာင္းထုတ္တယ္ဆိုတာက ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္အေပၚမွာ ဒီထက္ႀကီးေလးတဲ့ျပစ္ဒဏ္ မရွိဘူး။ ဒါဟာ ႏုိင္ငံသားတစ္ေယာက္ရဲ႕ ပညာသင္ၾကားခြင့္ကိုပါ ခ်ဳိးေဖာက္လိုက္တာပဲ။ ဥပမာ ဒီေက်ာင္းသားက ေက်ာင္းစည္းကမ္း ခ်ဳိးေဖာက္တယ္။ တရားဥပေဒနဲ႔ ၿငိစြန္းတဲ့ ရာဇ၀တ္မႈတစ္ခုခု က်ဴးလြန္ရင္ေတာင္မွ တရားဥပေဒအရပဲ ျပစ္ဒဏ္ေပးရမယ္။ အဲဒီျပစ္ဒဏ္ကို ခံယူၿပီးၿပီဆိုရင္ သူ႔ရဲ႕ မူလအခြင့္အေရးျဖစ္တဲ့ ပညာသင္ၾကားခြင့္ကုိေတာ့ ျပန္ေပးရမယ္။ ပညာသင္ၾကားခြင့္ကို ဖ်က္ဆီးတာကေတာ့ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္မႈ ေျမာက္တယ္” ဟု ရမည္းသင္း နည္းပညာတကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ကိုေအာင္ထက္ႏိုင္က ေျပာၾကားသည္။
ေက်ာင္းသားေတြကို ဖိႏွိပ္ဖို႔ ျပင္ဆင္ေနၿပီလား
ယင္းကဲ့သို႔ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ကာလတြင္ အေရးပါခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသားႏိုင္ငံေရးကို စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္တြင္ ဆက္တုိက္ဖိႏွိပ္ခဲ့ၿပီး ယခုလည္း ေက်ာင္းသားႏိုင္ငံေရး မလုပ္ရဟူသည့္ ေၾကညာခ်က္ ထုတ္ျပန္လာျခင္းမွာ တစ္ေက်ာ့ျပန္ ႏွိပ္ကြပ္မႈမ်ား၏အစ ျဖစ္မလားဟူသည့္ သံုးသပ္မႈမ်ား ရွိလာသည္။
“အဓိကကေတာ့ ဒါက အရင္ေခတ္ကအတုိင္းပဲ လက္ရွိအစိုးရက လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ အရာတစ္ခုလုိ႔ ယူဆတယ္။ ဒါက မလုပ္သင့္ဘူးေလ။ အခု အစိုးရကလည္း ႏုိင္ငံေရးမွာ အားလံုးပါ၀င္ပတ္သက္ဖို႔ လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့အခါမွာ ေက်ာင္းသားေတြ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ရင္ ေက်ာင္းကေန ထုတ္ပယ္မယ္ ဆိုတာမ်ဳိးကေတာ့ ၿခိမ္းေျခာက္တဲ့ဟာတစ္ခုလို႔ ျမင္တယ္” ဟု ကိုဒီၿငိမ္းလင္းက ေျပာၾကားသည္။
အစိုးရအေနျဖင့္ လက္ရွိတြင္ ယင္းညႊန္ၾကားခ်က္သာမက အမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒၾကမ္းတစ္ခုကိုလည္း ေရးဆြဲထားၿပီး ယင္းဥပေဒၾကမ္းကိုလည္း ေက်ာင္းသားမ်ားက နည္းမ်ဳိးစံုျဖင့္ ကန္႔ကြက္ေနသည္။
အထူးသျဖင့္ ပညာေရးဆိုင္ရာ ေရတိုေရရွည္ စီမံကိန္းမ်ား ျပဳစုတင္ျပျခင္းအေပၚ ညႇိႏိႈင္းေပါင္းစပ္ေပးျခင္းႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရထံ စိစစ္ေထာက္ခံ တင္ျပျခင္း၊ တကၠသိုလ္၊ ဒီဂရီေကာလိပ္၊ ေကာလိပ္၊ သိပၸံမ်ား ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ခြင့္ျပဳျခင္း၊ ရပ္စဲျခင္း၊ ပိတ္သိမ္းခြင့္ျပဳျခင္း၊ တကၠသုိလ္၊ ဒီဂရီေကာလိပ္၊ ေကာလိပ္၊ သိပၸံမ်ား၏ အရည္အေသြးႏွင့္ အဆင့္အတန္းကို စိစစ္သတ္မွတ္ႏိုင္ရန္ အဖြဲ႕မ်ား ဖြဲ႕စည္းတာ၀န္ေပးျခင္း စသည္ျဖင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား ရွိေနသည့္ အမ်ဳိးသားပညာေရးေကာင္စီကို ျပည္ေထာင္စုအစိုးရက ဖြဲ႕စည္းရမည္ဆိုသည့္ အခ်က္အေပၚ အဓိက ကန္႔ကြက္ေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
“အခု ေက်ာင္းသားေတြက အမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒၾကမ္းကို ကန္႔ကြက္ဖို႔ ျပင္ဆင္ေနတဲ့အခ်ိန္။ လႈပ္ရွားမႈေတြ ျမႇင့္တင္ေတာ့မယ့္ အခ်ိန္မွာ အခ်ိန္ကိုက္ လုပ္ေဆာင္တာလို႔ပဲ ကြၽန္ေတာ္ျမင္တယ္” ဟု ကိုေက်ာ္ကိုကိုက ေျပာၾကားသည္။
မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ ေခတ္အဆက္ဆက္ အာဏာရွင္စနစ္ႏွင့္ အာဏာရွင္မ်ား၏ ဖိႏွိပ္မႈကို တြန္းလွန္ခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသား၏ ႏိုင္ငံေရး အသိစိတ္ဓာတ္မွာ မည္သို႔ေသာ ဖိႏွိပ္မႈမ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရေစကာမူ ဦးက်ိဳးသြားမည္ မဟုတ္ေၾကာင္း ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈ သမိုင္းတြင္ ပါ၀င္ခဲ့သူတိုင္းက ေျပာၾကားခဲ့ၾကပါသည္။
၂၀-၁၂-၁၉၆၂ ဗိုလ္ေအာင္ေက်ာ္ေန႔တြင္ အစိုးရ၏ ဖိႏွိပ္မႈမ်ားကို မေက်နပ္သည့္ ေက်ာင္းသားမ်ား စုေ၀းဆႏၵျပၾကစဥ္
၁၉၈၈ အေရးအခင္းကာလအတြင္း ဆႏၵျပသူမ်ားအား ႏွိမ္နင္းေနသည္ကို ေတြ႔ရစဥ္
Aye Chan Mon Credit To: Eleven Media Group
http://www.ayechanmon-news1.com/
Written by: ေနထြန္းႏိုင္၊ ဇင္ဘိုလြင္
ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးသမိုင္းတြင္ ကိုလိုနီလက္ေအာက္ခံဘ၀မွ လြတ္လပ္ေရးရရွိသည္အထိ ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ားတြင္ ပါ၀င္ခဲ့ၿပီး လြတ္လပ္ေရး ရရွိၿပီးခ်ိန္၌လည္း အာဏာရွင္စနစ္ကို ႐ိုက္ခ်ိဳးရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့သူမ်ားတြင္ ေက်ာင္းသားမ်ားက အဓိက အခန္းက႑မွ ပါ၀င္ခဲ့ၾကသည္။
သို႔ေသာ္ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္ ၁၀၀ ကာလအတြင္း ႏိုင္ငံ့အေရးအတြက္ ေရွ႕တန္းမွ တက္တက္ၾကြၾကြ ပါ၀င္ခဲ့သူ ေက်ာင္းသားမ်ားကို အာဏာရွင္မ်ားက နည္းမ်ိဳးစံုသံုးၿပီး ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ျခင္းမ်ား အစဥ္တစိုက္ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။
စစ္အာဏာရွင္မ်ား ေခတ္အဆက္ဆက္ အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္ကာလတြင္လည္း ေက်ာင္းသားမ်ားေခါင္းေဆာင္သည့္ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ား ေတာက္ေလွ်ာက္ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီး စစ္အစိုးရက ရက္ရက္စက္စက္ ႏွိမ္နင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ကာ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးကင္းကြာေအာင္ နည္းမ်ဳိးစံုျဖင့္ ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။
လက္ရွိအစိုးရ တက္လာၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ အေတာ္အတန္ ေျဖေလွ်ာ့ေပးမႈအခ်ဳိ႕ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံ့အေရးအတြက္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ လႈပ္ရွားမႈမ်ား ရွိလာေသာ္လည္း အာဏာရွင္မ်ားက ေက်ာင္းသားမ်ားကို ဖိႏွိပ္ရန္ ျပင္ဆင္လာခဲ့သည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ဇြန္ ၉ ရက္က အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း တကၠသိုလ္အခ်ဳိ႕ကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားေသာ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာ၀န္ႀကီးဌာနက ေၾကညာခ်က္တစ္ရပ္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ၿပီး ေက်ာင္းသားမ်ား ႏိုင္ငံေရးဆူပူမႈ လုပ္ပါက ေက်ာင္းမွထုတ္ပယ္မည္ဟု ျပင္းထန္စြာ သတိေပးလိုက္သည္။
သိပၸံႏွင့္နည္းပညာ ၀န္ႀကီးဌာနက ထုတ္ျပန္လိုက္ေသာ ေၾကညာခ်က္သည္ တစ္ႏိုင္ငံလံုးရွိ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ၿခိမ္းေျခာက္လိုက္ျခင္းျဖစ္ၿပီး ေခတ္အဆက္ဆက္ အာဏာရွင္မ်ား၏ ဖိႏွိပ္မႈကို တြန္းလွန္ခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသားထုအား ေခါင္းမေထာင္ေစရန္အတြက္ ႀကိဳတင္ဖိႏွိပ္မႈျပဳရန္ ျပင္ဆင္လိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။
ညႊန္ၾကားခ်က္မွာ ဘာေတြပါသလဲ
ဇြန္ ၁၄ ရက္ထုတ္ 7 Day Daily ၏ တရား၀င္ သတင္းေဖာ္ျပမႈတြင္ ပါ၀င္ေသာ ထိုေၾကညာခ်က္၌ ေက်ာင္းသား/ေက်ာင္းသူမ်ားသည္ စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရးဆိုင္ရာ ျပစ္မႈမ်ားျဖစ္သည့္ ႏိုင္ငံေရးဆူပူမႈဆိုင္ရာ ျပစ္မႈမ်ား၊ အက်င့္စာရိတၱ ပ်က္ျပားမႈဆိုင္ရာ ျပစ္မႈမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းစည္းကမ္းဆိုင္ရာ ျပစ္မႈမ်ားကို က်ဴးလြန္ပါက အေရးယူမည္ဟု ေဖာ္ျပထားၿပီး ႏိုင္ငံေရးဆူပူမႈဆိုင္ရာ ျပစ္မႈမ်ားဟု သတ္မွတ္ထားေသာ ကိစၥမ်ားအတြက္ အေရးယူမႈမွာ ေက်ာင္းမွထုတ္ပယ္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့သည္။
အဆိုပါ ေၾကညာခ်က္သည္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေမ ၂၈ ရက္တြင္ က်င္းပေသာ သိပၸံႏွင့္နည္းပညာ ၀န္ႀကီးဌာန စီမံခန္႔ခြဲေရးေကာ္မတီ အစည္းအေ၀းအမွတ္စဥ္ (၈/၂၀၁၄) ၏ သေဘာတူ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အရ ထြက္ေပၚခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ေက်ာင္းမွ ထုတ္ပယ္မည္ဟု ေျပာဆိုသည့္ ျပစ္မႈမ်ားမွာ (၁) ဆူပူလႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ ပါ၀င္၍ ထိန္းသိမ္းခံရၿပီး တရား႐ံုးမွ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ခံရျခင္း၊ ဆူပူလႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ ပါ၀င္ျခင္း၊ ဆူပူလႈပ္ရွားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေစရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ လံႈ႔ေဆာ္ျခင္း၊ လံႈ႔ေဆာ္မႈကို အားေပးျခင္း၊ ကိုယ္တိုင္ပါ၀င္ျခင္း၊ ဆူပူလႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ တက္ၾကြစြာပါ၀င္ျခင္း၊ ဆူပူလႈပ္ရွားမႈတြင္ ေနာက္လိုက္အျဖစ္ ပါ၀င္ျခင္းတို႔ ျဖစ္သည္။
လက္ရွိအစိုးရ ထိပ္ပိုင္းေခါင္းေဆာင္မ်ားက လူတိုင္းႏိုင္ငံေရးတြင္ ပါ၀င္ရမည္၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ရွိရမည္ဟု ေျပာဆုိေနၾကခ်ိန္တြင္ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ေဒါက္တာကိုကိုဦး ကိုင္တြယ္ထားသည့္ သိပၸံႏွင့္နည္းပညာ ၀န္ႀကီးဌာနက ယခုကဲ့သို႔ ညႊန္ၾကားခ်က္ ထုတ္ျပန္လာျခင္းေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားမ်ား ႏိုင္ငံေရးလုပ္ခြင့္ကို ကန္႔သတ္လိုေသာ အာဏာရွင္မ်ား၏ ျပင္ဆင္မႈကို ပို၍ေပၚလြင္ေစခဲ့သည္။
ယင္းညႊန္ၾကားခ်က္ကို မႏၲေလးတုိင္းေဒသႀကီး ရမည္းသင္းၿမိဳ႕ နည္းပညာတကၠသိုလ္တြင္ ေၾကာ္ျငာသင္ပုန္း၌ ကပ္ျခင္းႏွင့္ ဆရာမ်ားက စာသင္ခန္းမ်ား၌ လိုက္လံေျပာၾကားမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းျဖင့္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ၿပီး ရန္ကုန္ရွိ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာလက္ေအာက္ရွိ ေက်ာင္းမ်ားတြင္မူ ထုတ္ျပန္ေသးျခင္း မရွိေသးေၾကာင္း သိရသည္။
ဘယ္လုိ သံုးသပ္ၾကသလဲ
ယခုကဲ့သို႔ ညႊန္ၾကားခ်က္ ထုတ္ျပန္ျခင္းမွာ ယခင္အစိုးရ လက္ထက္က က်င့္သံုးခဲ့ေသာ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ၿခိမ္းေျခာက္ျခင္းျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးျဖင့္ ကင္းကြာေအာင္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းဟု ယူဆေၾကာင္း ေက်ာင္းသားအေရး လႈပ္ရွားသူမ်ားက သံုးသပ္သည္။
လက္ရွိတြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္ေနသည့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ ေက်ာင္းသားမ်ား ပါ၀င္မႈမွာ ပိုမိုအရွိန္ျမင့္လာသျဖင့္ ယခုကဲ့သို႔ ေၾကညာခ်က္ ထုတ္ျပန္လိုက္ျခင္းျဖစ္သည္ဟု ယူဆေၾကာင္း ၁၉၆၂ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ဦးလွေရႊက ေျပာၾကားသည္။
“ဒီအာဏာရွင္စနစ္ က်င့္သံုးၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ကန္႔သတ္တာေတြ၊ ေက်ာင္းသားထုရဲ႕ လူ႔အခြင့္အေရးကို ကန္႔သတ္တာေတြဟာ အရင္တုန္းကအတုိင္း တစ္ေထရာတည္း ရွိေသးတယ္။ အခုဟာက ျပင္ဆင္တဲ့အဆင့္ပဲ ရွိေသးတယ္။ အဲဒီ ျပင္ဆင္တဲ့အဆင့္ဟာ ေရွ႕လာမယ့္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈေတြကို ႏွိပ္ကြပ္ဖို႔ ျပင္ဆင္တဲ့အဆင့္ကို လုပ္လာတယ္လို႔ ျမင္တယ္” ဟု ဗမာႏိုင္ငံလံုးဆုိင္ရာ ေက်ာင္းသားမ်ားသမဂၢ ဗဟိုလုပ္ငန္းေကာ္မတီဥကၠ႒ ကိုေက်ာ္ကိုကိုက ဆိုသည္။
“လူငယ္ထုက ႏိုင္ငံေရးကို စိတ္ပါ၀င္စားမႈမရွိေအာင္ လုပ္လိုက္တဲ့ အရာတစ္ခုလို႔ ျမင္တယ္။ ဒါက ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ အေရးပါတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြ ေပၚေပါက္လာဖို႔အတြက္ကို ႀကီးမားတဲ့ အေႏွာင့္အယွက္ တစ္ခုပဲ” ဟု ေက်ာင္းသားသမဂၢျဖစ္ေျမာက္ေရး အဖြဲ႕မွ ကိုဒီၿငိမ္းလင္းက ေျပာၾကားသည္။
ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈမွာ ေက်ာင္းသားေတြ ဘယ္လိုပါ၀င္ခဲ့သလဲ
စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္တြင္ ေက်ာင္းသားႏိုင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို ရက္ရက္စက္စက္ ႏွိပ္ကြပ္ခဲ့ေသာ္လည္း ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈသမိုင္းတြင္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈမ်ားမွာ အေရးပါေသာ အခန္းက႑မွ ပါ၀င္ခဲ့ျခင္းမွာမူ ေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္ႏိုင္ျခင္း မရွိခဲ့ေပ။
အာဏာရွင္စနစ္ က်င့္သံုးၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ကန္႔သတ္တာေတြ၊ ေက်ာင္းသားထုရဲ႕ လူ႔အခြင့္အေရးကို ကန္႔သတ္တာေတြဟာ အရင္တုန္းကအတုိင္း တစ္ေထရာတည္း ရွိေသးတယ္။ အခုဟာက ျပင္ဆင္တဲ့အဆင့္ပဲ ရွိေသးတယ္။ အဲဒီ ျပင္ဆင္တဲ့အဆင့္ဟာ ေရွ႕လာမယ့္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈေတြကို ႏွိပ္ကြပ္ဖို႔ ျပင္ဆင္တဲ့အဆင့္ကို လုပ္လာတယ္လို႔ . . . . .
အဂၤလိပ္အစိုးရလက္ထက္ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ပထမတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားသပိတ္ႀကီး ေပၚေပါက္ခဲ့ၿပီး အဆုိပါသပိတ္ႀကီးမွာ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈအတြက္ ႏိုင္ငံေရး အသိအျမင္မ်ား ဖြင့္ေပးႏိုင္ခဲ့သည့္အတြက္ ယင္းေန႔ျဖစ္ေပၚခဲ့ရာ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁၀ ရက္ေန႔ကို အမ်ဳိးသားေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ဒုတိယတကၠသိုလ္ သပိတ္ႀကီးမွလည္း ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈသမိုင္းတြင္ အေရးပါသည့္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ကိုေအာင္ဆန္း အပါအ၀င္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ အမ်ားအျပားကို ေမြးထုတ္ေပးခဲ့ျပန္သည္။ ထို႔ေနာက္ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးသမိုင္းတြင္ အေရးပါခဲ့သည့္ ၁၃၀၀ ျပည့္ အေရးေတာ္ပံုႀကီး ျဖစ္ေပၚလာေရးအတြက္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားကပင္ ဦးေဆာင္ခဲ့ၾကၿပီး ဆက္လက္ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ တတိယေက်ာင္းသား သပိတ္အတြင္း ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ကိုေအာင္ေက်ာ္ က်ဆံုးခဲ့ရေသာ္လည္း အလုပ္သမား၊ လယ္သမား၊ ေက်ာင္းသားမ်ား စုစည္းမိခဲ့ၿပီး ဆက္လက္ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ားေၾကာင့္ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ရရွိခဲ့သည္။
ေခတ္အဆက္ဆက္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈေတြကို ဘယ္လိုႏွိပ္ကြပ္ခဲ့သလဲ
အာဏာရွင္စနစ္ကို တြန္းလွန္သည့္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈမ်ားမွာ ကိုလိုနီေခတ္တြင္သာမက ျမန္မာျပည္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္ ေရာက္ရွိၿပီးေနာက္ပိုင္း ဆက္တုိက္ျဖစ္ပြားမႈမ်ား ရွိခဲ့ၿပီး စစ္အစိုးရက လက္နက္ျဖင့္သာ ရက္ရက္စက္စက္ ၿဖိဳခြင္းခဲ့သည္။
ပထမဆံုး အေနျဖင့္ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္း၏ အိမ္ေစာင့္စစ္အစိုးရ တက္လာၿပီးၿပီးခ်င္းမွာပင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေက်ာင္း၀င္းထဲတြင္ လွည့္လည္ဆႏၵျပခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ဖမ္းဆီးၿပီး ကိုကိုးကြၽန္း အက်ဥ္းစခန္းသို႔ ပို႔ပစ္ခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ မတ္ ၂ ရက္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္း စစ္တပ္က ဒုတိယအႀကိမ္ အာဏာသိမ္းမႈ ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ဇူလိုင္ ၇ ရက္တြင္မူ စစ္အစိုးရ၏ ေက်ာင္း၀င္းအတြင္း ၀င္ေရာက္ျခယ္လွယ္မႈမ်ားအေပၚ ဆန္႔က်င္ဆႏၵျပခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို လက္နက္မ်ားျဖင့္ ရက္ရက္စက္စက္ ႏွိမ္နင္းမႈမ်ားေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားမ်ား ရာခ်ီေသဆံုးခဲ့ရသည္။
ထို႔ျပင္ ေနာက္တစ္ရက္ျဖစ္သည့္ ဇူလုိင္ ၈ ရက္ အ႐ုဏ္တက္တြင္ ဒဏ္ရာရေက်ာင္းသားမ်ား ခုိနားေနၿပီး ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး သမိုင္းတြင္ အေရးပါခဲ့သည့္ ဗမာႏိုင္ငံလံုးဆုိင္ရာ ေက်ာင္းသားမ်ားသမဂၢ အေဆာက္အအံုႀကီးကို မိုင္းခြဲဖ်က္ဆီးခဲ့ေသာေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားစြာ ေသဆံုးခဲ့ရသည္။
ထို႔ျပင္ ေက်ာင္းသား အမ်ားအျပားကိုလည္း ေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်မႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။
ယင္းကာလအတြင္း ေျပာၾကားခဲ့ေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္း၏ ‘ဓား ဓားခ်င္း၊ လွံ လွံခ်င္း’ ဆိုေသာ စကားမွာလည္း သမိုင္း၀င္ခဲ့ၿပီး ယင္းေနာက္ပိုင္း ၁၉၇၄-၇၅-၇၆ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ဦးသန္႔အေရးအခင္း၊ ေရႊတိဂံုအေရးအခင္း၊ မိႈင္းရာျပည့္အေရးအခင္း စသည္တုိ႔တြင္ ပါ၀င္ခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသား၊ အလုပ္သမားမ်ားကိုလည္း ဦးေန၀င္းဦးေဆာင္ခဲ့သည့္ မဆလအစိုးရက လက္နက္ျဖင့္ပင္ ႏွိမ္နင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ျပန္သည္။
ထို႔ေနာက္ လူထုလူတန္းစား ေပါင္းစံုပါ၀င္ခဲ့သည့္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ လူထုအေရးေတာ္ပံုႀကီးတြင္ ဦးေဆာင္ပါ၀င္ခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားကိုလည္း လက္နက္ျဖင့္ပင္ ႏွိမ္နင္းခဲ့ၿပီး ယင္းေနာက္ပုိင္း တက္လာခဲ့သည့္ န၀တ စစ္အစိုးရ လက္ထက္တြင္မူ ယင္းကာလ ထိပ္တန္းအရာရွိျဖစ္သည့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခင္ညြန္႔က ပညာေရးေကာ္မတီဖြဲ႕စည္းကာ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားရာ နယ္ေျမျဖစ္သည့္ တကၠသိုလ္ႀကီးမ်ားကို ပိတ္ပစ္ျခင္း၊ ၿမိဳ႕အျပင္ဘက္မ်ားတြင္ တကၠသိုလ္မ်ား ေဆာက္ေစၿပီး ေက်ာင္းသားမ်ားကို လူစုခြဲျခင္း စသည့္နည္းလမ္းမ်ားကို ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ားကို နည္းမ်ဳိးစံုျဖင့္ ပိတ္ပင္ခဲ့သကဲ့သို႔ ယင္းကာလအတြင္းမွာပင္ ျမန္မာျပည္၏ ပညာေရးစနစ္မွာလည္း အနိမ့္က်ဆံုး အေျခအေနသို႔ ေရာက္ရွိသြားခဲ့သည္မွာ ယခုတုိင္ေအာင္ နာလန္မထူႏိုင္ေသးဘဲ ရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။
သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာ၀န္ႀကီးဌာန၏ ေၾကညာခ်က္ကို ဘယ္လိုတံု႔ျပန္ၾကသလဲ
လက္ရွိ ေ၀ဖန္မႈမ်ားရွိေနသည့္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ပင္ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးအျဖစ္ မိမိ၏ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္၊ ေရးသားျဖန္႔ေ၀ခြင့္၊ လက္နက္မပါဘဲ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစုေ၀းခြင့္၊ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္ႏွင့္ အသင္းအဖြဲ႕ သို႔မဟုတ္ အစည္းအ႐ံုးမ်ား ဖြဲ႕စည္းေဆာင္ရြက္ခြင့္ စသည္ျဖင့္ ေပးထားသည့္အခ်ိန္တြင္ ယခုညႊန္ၾကားခ်က္မွာ ႏုိင္ငံသားအခြင့္အေရးကို ဆန္႔က်င္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေက်ာင္းသားအေရး လႈပ္ရွားသူမ်ားက ေ၀ဖန္ၾကသည္။
“ကိုယ့္ကို လုိအပ္တာထက္ပိုၿပီးေတာ့ ဖိႏွိပ္လာရင္ေတာ့ တံု႔ျပန္ၾကတာပဲ။ အခုလည္း တံု႔ျပန္မွာပဲ။ တတ္သေလာက္၊ မွတ္သေလာက္ လုပ္ၾကမွာပဲ” ဟု ၆၂ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ဦးလွေရႊက သံုးသပ္သည္။
တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား သမဂၢမွ ကိုစည္သူေမာင္က “ေက်ာင္းသားေတြ ႏိုင္ငံေရးကင္းရွင္းရမယ္ဆိုတာ ႏိုင္ငံရဲ႕ အေျခခံအရ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာ ႏိုင္ငံသားတုိင္းက ႏိုင္ငံေရးမွာ ပါ၀င္ခြင့္ရွိတယ္ဆုိတာ ပါၿပီးသား။ ဒါေပမဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ ႏိုင္ငံေရးမွာ ပါေနတာက်ေတာ့ အာဏာရ အဖြဲ႕အစည္းေတြကို ဆန္႔က်င္ဖို႔သက္သက္ ပါေနတာပဲလို႔ ေက်ာင္းသားအာဏာပိုင္ေတြက နားလည္မႈလြဲေနတယ္။ သမုိင္းတစ္ေလွ်ာက္ ႏိုင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲတိုင္းမွာ ေက်ာင္းသားက ပညာတတ္လူတန္းစား တစ္ရပ္အျဖစ္ ဦးေဆာင္ခဲ့တယ္။ ဒီလုိ ပညာတတ္လူတန္းစား တစ္ရပ္ကိုသာ ႏိုင္ငံေရးမွာ ပါ၀င္ခြင့္ မျပဳခဲ့ဘူးဆိုရင္ တုိင္းျပည္မွာ အေရးႀကီးတဲ့ အေျပာင္းအလဲေတြေတာင္ ျဖစ္လာႏိုင္စရာ အေၾကာင္းမရွိဘူး” ဟု ေျပာၾကားသည္။
ေၾကညာခ်က္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ မည္ကဲ့သို႔ ဆုိသည္ကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မရွိသည့္အတြက္ အေရးမပါေၾကာင္း၊ ေက်ာင္းသားအဖြဲ႕မ်ား အေနျဖင့္မူ ေက်ာင္းသားထု အခြင့္အေရးကို ေတာင္းဆုိၾကျခင္းသာျဖစ္ၿပီး ယင္းကို ႏုိင္ငံေရးဟု ယူဆေနၾကျခင္း ျဖစ္ဟန္ရွိေၾကာင္း သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာ၀န္ႀကီးဌာန လက္ေအာက္ခံ ကြန္ျပဴတာတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးျဖစ္သူ ကိုရဲဇာနည္ထြန္းက ေျပာၾကားသည္။
“ေက်ာင္းထုတ္တယ္ဆိုတာက ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္အေပၚမွာ ဒီထက္ႀကီးေလးတဲ့ျပစ္ဒဏ္ မရွိဘူး။ ဒါဟာ ႏုိင္ငံသားတစ္ေယာက္ရဲ႕ ပညာသင္ၾကားခြင့္ကိုပါ ခ်ဳိးေဖာက္လိုက္တာပဲ။ ဥပမာ ဒီေက်ာင္းသားက ေက်ာင္းစည္းကမ္း ခ်ဳိးေဖာက္တယ္။ တရားဥပေဒနဲ႔ ၿငိစြန္းတဲ့ ရာဇ၀တ္မႈတစ္ခုခု က်ဴးလြန္ရင္ေတာင္မွ တရားဥပေဒအရပဲ ျပစ္ဒဏ္ေပးရမယ္။ အဲဒီျပစ္ဒဏ္ကို ခံယူၿပီးၿပီဆိုရင္ သူ႔ရဲ႕ မူလအခြင့္အေရးျဖစ္တဲ့ ပညာသင္ၾကားခြင့္ကုိေတာ့ ျပန္ေပးရမယ္။ ပညာသင္ၾကားခြင့္ကို ဖ်က္ဆီးတာကေတာ့ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္မႈ ေျမာက္တယ္” ဟု ရမည္းသင္း နည္းပညာတကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ကိုေအာင္ထက္ႏိုင္က ေျပာၾကားသည္။
ေက်ာင္းသားေတြကို ဖိႏွိပ္ဖို႔ ျပင္ဆင္ေနၿပီလား
ယင္းကဲ့သို႔ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ကာလတြင္ အေရးပါခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသားႏိုင္ငံေရးကို စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္တြင္ ဆက္တုိက္ဖိႏွိပ္ခဲ့ၿပီး ယခုလည္း ေက်ာင္းသားႏိုင္ငံေရး မလုပ္ရဟူသည့္ ေၾကညာခ်က္ ထုတ္ျပန္လာျခင္းမွာ တစ္ေက်ာ့ျပန္ ႏွိပ္ကြပ္မႈမ်ား၏အစ ျဖစ္မလားဟူသည့္ သံုးသပ္မႈမ်ား ရွိလာသည္။
“အဓိကကေတာ့ ဒါက အရင္ေခတ္ကအတုိင္းပဲ လက္ရွိအစိုးရက လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ အရာတစ္ခုလုိ႔ ယူဆတယ္။ ဒါက မလုပ္သင့္ဘူးေလ။ အခု အစိုးရကလည္း ႏုိင္ငံေရးမွာ အားလံုးပါ၀င္ပတ္သက္ဖို႔ လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့အခါမွာ ေက်ာင္းသားေတြ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ရင္ ေက်ာင္းကေန ထုတ္ပယ္မယ္ ဆိုတာမ်ဳိးကေတာ့ ၿခိမ္းေျခာက္တဲ့ဟာတစ္ခုလို႔ ျမင္တယ္” ဟု ကိုဒီၿငိမ္းလင္းက ေျပာၾကားသည္။
အစိုးရအေနျဖင့္ လက္ရွိတြင္ ယင္းညႊန္ၾကားခ်က္သာမက အမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒၾကမ္းတစ္ခုကိုလည္း ေရးဆြဲထားၿပီး ယင္းဥပေဒၾကမ္းကိုလည္း ေက်ာင္းသားမ်ားက နည္းမ်ဳိးစံုျဖင့္ ကန္႔ကြက္ေနသည္။
အထူးသျဖင့္ ပညာေရးဆိုင္ရာ ေရတိုေရရွည္ စီမံကိန္းမ်ား ျပဳစုတင္ျပျခင္းအေပၚ ညႇိႏိႈင္းေပါင္းစပ္ေပးျခင္းႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရထံ စိစစ္ေထာက္ခံ တင္ျပျခင္း၊ တကၠသိုလ္၊ ဒီဂရီေကာလိပ္၊ ေကာလိပ္၊ သိပၸံမ်ား ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ခြင့္ျပဳျခင္း၊ ရပ္စဲျခင္း၊ ပိတ္သိမ္းခြင့္ျပဳျခင္း၊ တကၠသုိလ္၊ ဒီဂရီေကာလိပ္၊ ေကာလိပ္၊ သိပၸံမ်ား၏ အရည္အေသြးႏွင့္ အဆင့္အတန္းကို စိစစ္သတ္မွတ္ႏိုင္ရန္ အဖြဲ႕မ်ား ဖြဲ႕စည္းတာ၀န္ေပးျခင္း စသည္ျဖင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား ရွိေနသည့္ အမ်ဳိးသားပညာေရးေကာင္စီကို ျပည္ေထာင္စုအစိုးရက ဖြဲ႕စည္းရမည္ဆိုသည့္ အခ်က္အေပၚ အဓိက ကန္႔ကြက္ေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
“အခု ေက်ာင္းသားေတြက အမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒၾကမ္းကို ကန္႔ကြက္ဖို႔ ျပင္ဆင္ေနတဲ့အခ်ိန္။ လႈပ္ရွားမႈေတြ ျမႇင့္တင္ေတာ့မယ့္ အခ်ိန္မွာ အခ်ိန္ကိုက္ လုပ္ေဆာင္တာလို႔ပဲ ကြၽန္ေတာ္ျမင္တယ္” ဟု ကိုေက်ာ္ကိုကိုက ေျပာၾကားသည္။
မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ ေခတ္အဆက္ဆက္ အာဏာရွင္စနစ္ႏွင့္ အာဏာရွင္မ်ား၏ ဖိႏွိပ္မႈကို တြန္းလွန္ခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသား၏ ႏိုင္ငံေရး အသိစိတ္ဓာတ္မွာ မည္သို႔ေသာ ဖိႏွိပ္မႈမ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရေစကာမူ ဦးက်ိဳးသြားမည္ မဟုတ္ေၾကာင္း ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈ သမိုင္းတြင္ ပါ၀င္ခဲ့သူတိုင္းက ေျပာၾကားခဲ့ၾကပါသည္။
၂၀-၁၂-၁၉၆၂ ဗိုလ္ေအာင္ေက်ာ္ေန႔တြင္ အစိုးရ၏ ဖိႏွိပ္မႈမ်ားကို မေက်နပ္သည့္ ေက်ာင္းသားမ်ား စုေ၀းဆႏၵျပၾကစဥ္
၁၉၈၈ အေရးအခင္းကာလအတြင္း ဆႏၵျပသူမ်ားအား ႏွိမ္နင္းေနသည္ကို ေတြ႔ရစဥ္
Aye Chan Mon Credit To: Eleven Media Group
http://www.ayechanmon-news1.com/
Post a Comment